Iranian Agriculture News Agency

7 چالش اصلی کشاورزی فارس

نشست مسئولان اجرایی فارس با پژوهشگران و محققان برای حل معضل کشاورزی استان، برگزار شد.

7 چالش اصلی کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در نشست مسئولان اجرایی استان با پژوهشگران و محققان، با اشاره به اینکه محققان، پژوهشگران، اساتید و کارشناسان اجرایی بخش کشاورزی فارس توانمند هستند، گفت: با عزمی جزم در بدنه دانشگاه، اجرا و تحقیقات  و با نظام‌مند کردن ارتباط علم با اجرا به دنبال هم‌افزایی در جهت رفع چالش کشاورزی هستیم.

محمدمهدی قاسمی بابیان اینکه فضای کسب‌وکار در استان فارس بر اساس کشاورزی شکل‌گرفته و سایر کسب‌وکارهای دیگر به‌نوعی متأثر از کشاورزی است، افزود: وضعیت درآمدی کشاورزی در سال‌های اخیر متأثر از خشک‌سالی تا حدودی کاهش پیداکرده و به‌وضوح شاهد رکود در سایر بخش‌ها هستیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی در کنار پایداری منابع آب‌وخاک،  نیازمند همفکری بین محققان، کارشناسان و اساتید و با استفاده فنّاوری نوین و به‌کارگیری راهکارهای عملیاتی است،  افزود: با استفاده  از تجربه سایر کشورها با بومی‌سازی بر چالش‌ها فائق بیایم.

قاسمی تصریح کرد: چالش‌های بخش کشاورزی درزمینه‌های مختلف شامل: کاهش کیفیت و کمیت آب، عدم وجود بازار متشکل در حوزه کشاورزی، نوسانات قیمت محصولات کشاورزی، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار، نیاز به شکل‌گیری زنجیره تولید، نبود قرارداد خرید بین کشاورزان و کارخانه‌ها ازجمله مشکلات بخش کشاورزی بوده ، که باهم اندیشی قابل‌حل است.

او با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای روشی برای افزایش بوده و علی‌رغم تسهیلات ارزان‌قیمت کشاورزان تمایل زیادی به این نوع کشت نداشته، افزود: شاید دلیل عمده آن عدم تولید اقتصادی گلخانه در سنوات گذشته بوده که با ارائه راهکار و تعیین نوع محصول باصرفه اقتصادی‌تر جهت تولید در شرایط گلخانه‌ای و استفاده از قوانین و مشوق‌ها  به این مهم دست‌یابیم.

ابر چالش‌ها بر نبوغ مدیریتی افراد غلبه می‌کنند

در حاشیه این نشست، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، بابیان اینکه به دنبال پل‌های ارتباطی قوی‌تر بین  دانشکده و مرکز تحقیقات به‌عنوان بازوهای تحقیقی و پژوهشی استان و از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی، به‌منظور پشت سر گذاشتن بخشی از بحران‌ها هستیم، افزود: در غیر این صورت ابر چالش‌ها بر نبوغ مدیریتی افراد غلبه می‌کنند.

محسن عدالت با اشاره به اینکه استان فارس در کشاورزی سرآمد بوده و صنعت چندان پیشرفته‌ای در استان نداشته، افزود: حل مسائل و مشکلات کشاورزی، آب و محیط‌زیست استان برپایِ علمی و با همفکری ضروری بوده، تا ماحصل تبادل افکار و آرا تبدیل به یک سندی برای توسعه کشاورزی استان گردد.

عدالت تصریح کرد: اگرچه همکاری بین تحقیقات و اجرا درگذشته وجود داشته اما به دلیل عدم تدوین مسیر حرکت مشخص به هدف مطلوب دست نیافتیم، بنابراین تغییر نگرش جهت دستیابی به نتایج ملموس‌تر ضروری است.

 7 چالش اصلی مشکلات کشاورزی فارس

در ادامه این نشست رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، بابیان اینکه به‌منظور حل چالش کشاورزی بایستی تحقیقات هدفمند صورت گیرد، افزود: مشکلات استان را در بخش کشاورزی در قالب 7 چالش اصلی تقسیم‌بندی کردیم و طرح‌های تحقیقاتی پس  از بررسی این مشکلات اولویت‌بندی می‌شود.

ابراهیم زارع گفت: این 7 گروه شامل کم‌آبی، علوم دامی و تغذیه، حاصلخیزی و شوری خاک،تولید محصول سالم، کاهش ضایعات، توانمندسازی بهره‌برداران و الگوی کشت و بازاراست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید