Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

پرداخت تسهیلات کم بهره به تولید گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس،از اختصاص تسهیلات کم‌بهره اشتغال پایدار روستایی به کشت، تکثیر و فرآوری گیاهان دارویی خبر داد.

پرداخت تسهیلات کم بهره به تولید گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز؛  محمدمهدی قاسمی در جلسه ستاد گیاهان دارویی فارس با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به دلیل چالش فعلی آب، به دنبال توسعه کشت گیاهان دارویی با نیاز آبی کمتر نسبت به سایر گیاهان زراعی است،  از دیگر دلایل توجه خاص به گیاهان دارویی سخن گفت و افزود: این استان و شهر شیراز پیشینه تاریخی در تولید و برداشت گیاهان دارویی مانند انواع آویشن از عرصه‌های طبیعی داشته و در شرایط فعلی نیز همچنان در عرصه گیاهان دارویی پیشتاز است، همچنین  ظرفیت اقلیمی بسیار بالا و پراکنش وسیع گیاهان دارویی، در این شرایط اقلیمی ، گواه پتانسیل توسعه گیاهان دارویی در استان فارس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به  افزایش روند تغییر داروهای شیمیایی به داروهای گیاه‌پایه و درمان با گیاهان دارویی و سهم ناچیز ایران از تجارت گیاهان دارویی در جهان، افزود: به دلایل مذکور ستاد گیاهان دارویی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی فارس به‌عنوان تولیدکننده، دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان فرآوری کننده و با حضور ارگان‌های مرتبط تشکیل‌شده است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه تا فرآوری گیاهان دارویی در کشور شکل نگیرد، توسعه گیاهان دارویی شاید راه به‌جایی نبرد. افزود: اولویت و ظرفیت کارخانه‌ها دارویی کشور نیازسنجی و میزان تولید را بر اساس نیاز برنامه‌ریزی کنیم .

قاسمی با اشاره به اینکه بازار هدایت‌کننده ما جهت تعیین الگوی کشت و فرآوری گیاهان دارویی است، افزود: نوسانات قیمت و صادرات گیاهان دارویی به‌طور مستمر پایش و در جلسات ستاد گزارش منظم ارائه گردد.

وی بابیان اینکه استان فارس بالاترین سطح زیر کشت گل محمدی در دنیا رادار است، افزود: توزیع نهال گل محمدی یارانه دار، حمایت از فرآوری گل محمدی، پایش جهت جلوگیری از خروج حالت ارگانیک و طرح ایجاد باغات دیم در اراضی شیب‌دار از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه کشت این گیاه است.

در ادامه جلسه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ اهمیت توسعه تحقیقات درزمینهٔ گیاهان دارویی، ترغیب دانشجویان به تحقیق و نگارش پایان‌نامه درزمینهٔ گیاهان دارویی و توجه به صنعت عطر گیری از این گیاهان را بیان داشت.

علی بهادر با اشاره به اقدامات خوب‌صورت گرفته توسط ستاد گیاهان دارویی به  برگزاری منظم جلسات تأکید نمود.

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه کاهش شدید جمعیت برخی از گیاهان دارویی و افزایش قیمت 50 تا 70 درصدی تعدادی از گیاهان دارویی به دلیل خشک‌سالی اخیر، لزوم شناسایی ژرم پلاسم گیاهان دارویی و بررسی میزان ماده مؤثره این گیاهان، ضعیف پایه پژوهشی و صنعتی در گیاهان دارویی و سهم بالای شیرین‌بیان از صادرات گیاهان دارویی ایران را و سهم حدود 30 تا 40 درصدی عصاره شیرین‌بیان ایران از صادرات جهانی بود.

ستاد گیاهان دارویی استان فارس در سال 97، برای دومین جلسه بار روز دوشنبه 25 تیرماه به دبیری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و ریاست رئیس این سازمان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد تشکیل جلسه داد. این ستاد شامل :  "کمیته فنی تولید و فرآوری" با موضوع ارتقاء سطح حمایت کشت و فرآوری گیاهان دارویی متناسب با اولویت‌های تعیین‌شده توسط ستاد ، "کمیته فنی تحقیق و استعدادیابی"  باهدف بررسی علمی و اعتباربخشی طرح‌های علمی باقابلیت تجاری‌سازی در حوزه گیاهان دارویی ، "کمیته فنی آموزش و ترویج" باهدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی جامعه به‌منظور افزایش تقاضا و توسعه و ترویج گیاهان دارویی و "کمیته فنی بازاریابی" با موضوع تلاش در راستای ساماندهی، شناسایی و معرفی بازارهای داخلی و خارجی گیاهان دارویی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید