Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

برداشت 20هزار تن خرمای زودرس ازنخلستان‌های سیستان وبلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از برداشت خرما از اواسط خرداد تا پایان مهرماه خرداد و گفت: تاکنون 20هزار تن خرمای زودرس از نخلستان‌های استان برداشت و روانه بازار مصرف‌شده است.

برداشت 20هزار تن خرمای زودرس ازنخلستان‌های سیستان وبلوچستان

اردشیر شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در زاهدان اظهار کرد: در راستای توسعه باغات خرما دراستان در سال‌های اخیر سازمان جهاد کشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی و غیراصولی کرده و کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

شهرکی سطح زیر کشت باغات استان را 86  هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: از این میزان سطح زیر کشت 57 هزار هکتار به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور هستند.

اردشیرشهرکی به کشت 70 نوع خرما در سیستان و بلوچستان اشاره کردوافزود: بیشترین خرمای تولیدی استان به انواع ربی و مضافتی باسطح زیرکشت 44هزارهکتار است که امیدمی رود تا پایان فصل برداشت بیش از230 هزار تن خرما در استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خرمای تولید شده استان علاوه بر استان های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.

به گفته شهرکی بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان های سراوان، ایرانشهر، نیک‌شهر و سیب و سوران واقع شده است.

شهرکی اظهار کرد: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون بر 42 هزار نفر را فراهم کرده است.

گفتنی است: وجود انواع مختلف خرما، تنوع بهره‌برداری، تهیه خوراکی‌های گوناگون و ده‌ها استفاده جنبی از این درخت حیات‌بخش نقش شگفت‌انگیز نخل در زندگی بلوچ را نشان می‌دهدوبه مفهوم واقعی نخل درخت زندگی است چون غذای اصلی مردم این ناحیه خرما و فرآورده‌های آن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید