Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهادکشاورزی:

رویکرد ما، سرمایه‌گذاری در صنعت گیاهان دارویی است

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: نگاه و رویکرد جهاد کشاورزی؛ سرمایه‌گذاری برای صنعت گیاهان دارویی در کشور است.

رویکرد ما، سرمایه‌گذاری در صنعت گیاهان دارویی است

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، محمدحسن عصاره  در دیدار با فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، افزود: اگر سرمایه‌گذاری در بخش این صنعت بیشتر شود، کشت گیاهان دارویی گسترش پیدا خواهد کرد.

عصاره اظهار کرد: نگرش به گیاهان دارویی صرفاً استخراج کردن نیست بلکه باید ستادی تشکیل شود تا بانفوذ دانش‌بنیان و  تجارت و اقتصاد دانش‌بنیان این صنعت را توسعه داد.

عصاره یادآور شد: گیاهان دارویی با بعضی از ترکیبات و فرآورده‌های خاصی، فوق ارزش دارویی است.

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که زعفران یکی از گیاهان دارویی است گفت:  اکنون 107 هزار هکتار از اراضی کشور با متوسط عملکرد 3 کیلوگرم در هکتار به زیر کشت زعفران رفته درحالی‌که اسپانیا  15 کیلوگرم  در هر هکتار برداشت می‌کند.

عصاره اضافه کرد: کشاورزانی که از روش‌های عملی و تحقیقاتی استفاده کردند12 کیلوگرم در هکتار  محصول برداشت می‌کنند .

به گفته وی بیش از 94 درصد زعفران دینا در ایران تولید می‌شود و تنها ذ300 میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره‌گیری از  اقتصاد دانش‌بنیان  و بخش دارویی این محصول سالانه می‌توان 8.2 میلیارد دلار  درآمدزایی برای کشور ایجاد کرد.

رئیس موسسه اصلاح بذر و نهال  وزارت جهاد کشاورزی گفت : نگرش وزارت جهاد کشاورزی نگرش کشت صنعتی است که اگر گیاهان دارویی در مکانی کشت می‌شود باید یک صنعت نیز در کنار آن فرآوری را انجام دهد.

عصاره افزود : استان قزوین از این نظر بسیار بستر مناسبی دارد و می‌تواند فرآوری گیاهان دارویی را داشته باشد اما در حال حاضر صنعت گیاهان دارویی ندارد که باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.

او خاطرنشان کرد : در استان قزوین ذخیره‌گاه مهم در گیاهان دارویی وجود دارد اما برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز به رشد و سرمایه‌گذاری است.

عصاره تصریح کرد : مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باید روی اهلی کردن گیاهان دارویی و جایگزینی آن‌ها در زراعت آب بر می‌تواند کار کند.

او بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازاریابی گیاهان دارویی تأکید کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه‌های حمایت از محققان است.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون  25 شرکت کشت بافتی در کشور درزمینهٔ تولید نهال فعال هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید