Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی ملارد اعلام کرد:

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در جنوب غرب تهران

رئیس اداره منابع طبیعی ملارد از عملیات بیابان‌زدایی در ۱۳هزار هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب تهران و کنترل کانون‌های اصلی گرد و غبار پایتخت خبر داد.

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در جنوب غرب تهران

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، مسعود چهارنظم در جریان بازدید از عرصه های بیابانی ملارد گفت: با هدف احیای مراتع تخریب شده، کنترل فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان تاکنون حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان با کاشت گونه‌های آتریپلکس و تاغ زیر پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گرفته است.

چهار‌نظم افزود: ازآنجایی‌که بیشتر اراضی ملی این شهرستان را بیابان و مراتع تخریب‌شده تشکیل داده است این شهرستان جزو شهرستان‌های بیابانی استان تهران به شماره می‌آید که برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی، فرسایش بادی و مهار و کنترل گردوغبار پروژه‌های بیابان‌زدائی در حوزه‌های آبخیز گمرگان، اخترآباد، قزل چشمه و رودخانه شور به‌عنوان کانون‌های اصلی فرسایش بادی و تولید گردوغبار به مرحله اجرا درآمده است.

او اظهار کرد: پدیده بیابان‌زایی و به دنبال آن ایجاد توفان‌های شدید و گردوغبار ساکنان و تولیدکنندگان منطقه را با چالش مهم زیست‌محیطی روبرو کرده بود تا چائی که بسیاری از ساکنان روستاها و جوامع محلی و صاحبان مشاغل اقدام به مهاجرت کرده بودند که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با تلاش و همت همکاران مجموعه منابع طبیعی و در قالب اقدامات بیابان‌زدائی کانون‌های اصلی گردوغبار مهار و تحت کنترل درآمده و در حال حاضر زندگی به منطقه بازگشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی ملارد به عوامل ایجاد پدیده بیابان زائی اشاره کرد و افزود: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می‌توان به تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی و ... اشاره و عواملی همچون چرای بی‌رویه، تخریب مراتع، بهره‌برداری غیراصولی از منابع آبی و... را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل انسانی در به وجود آمدن این پدیده نام برد.

چهارنظم بابیان اینکه حدود ۲۰ هزار هکتار دیگر از اراضی بیابانی این شهرستان قابلیت اقدامات بیابان‌زدائی را دارد خاطرنشان کرد: به‌منظور مقابله با پدیده بیابان زائی و جلوگیری از گسترش بیابان، ایجاد پوشش گیاهی در قالب اجرای پروژه‌های بیابان‌زدائی، اصلاح و بهبود مراتع و اقدامات بیولوژیکی آبخیزداری در این عرصه‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که این‌گونه فعالیت‌ها علاوه بر تثبیت شن‌های روان و کنترل گردوغبار موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز می‌شود که در این خصوص همکاری و حمایت مسئولان و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط دور از انتظار نیست و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم مابقی اراضی بیابانی این شهرستان زیرپوشش پروژه‌های یادشده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید