Iranian Agriculture News Agency

با حضور استاندار قزوین؛

طرح باغ گردوی مدرن در بخش کوهین شهرستان قزوین افتتاح شد

با حضور استاندار قزوین؛ طرح باغ گردوی مدرن در سطح 40 هکتار در بخش کوهین شهرستان قزوین افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

طرح باغ  گردوی مدرن در بخش کوهین شهرستان قزوین افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، در این مراسم که با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، فرماندار شهرستان قزوین، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و مسئولین شهرستانی انجام شد باغ ٤٠ هکتاری گردو به روش کشت بافتی در منطقه کوهین افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در آئین افتتاح این طرح  گفت: ارقام این باغ گردو شامل ؛ چندلر  و فرنو  است  و فرانکت و روند هم پایه‌های گرده افشانه که رویشی هستند را دارد.

فاطمه خمسه افزود:  این نوع از درختان گردو از سال چهارم  وارد بار اقتصادی و از سال ٨ و ٩ به اوج بار اقتصادی می‌رسد.

به گفته وی؛ همچنین تا ٥٠ سال دیگر این درختان به مرحله بهره‌وری  خواهد رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: این طرح کشاورزی در منطقه کوهین توانسته  ٢٥ نفر اشتغالزایی ایجاد کند که  برای اجرای این طرح  ٧ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی  سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه  سیستم آبیاری درختان گردو در این باغ  از نوع  زیر سطحی است گفت: در این مجموعه باغی  از پیوندک‌های این درختا ن برای اصلاح درختان موجود می‌توان استفاده کرد که ارقام بومی یک تن در هکتار بار می‌دهد  اما  این ارقام کشت بافتی ٨ تا ١٠ تن محصول تولید می‌کند.

خمسه، گل‌دهی خیلی دیرتر از ارقام محلی، مقاومت در برابر سرما و همچنین  یک‌دست بودن گردوها، عملکرد بالا  و صادرات خوب را  از مهمترین مزایای این گونه باغات ذکر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید