Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیته‌ پایش قاچاق جهاد کشاورزی فارس:

اجرای طرح کدگذاری سیستمی انبارهای نگهداری کالای قاچاق

میوه‌های قاچاق تهدید جدی برای سلامت جامعه و تولیدات کشاورزی

دبیر کمیته‌ پایش قاچاق محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از طرح کدگذاری سیستمی انبارهای نگهداری کالای قاچاق خبر داد و گفت: به این وسیله مبدأ و مقصد هر کالا مشخص‌شده و بر اساس طرح اجراشده در انبارها با کاهش چشم‌گیری حجم کالای قاچاق مواجه بودیم که تعداد پرونده‌های استعلام شده سیر نزولی داشته است.

اجرای طرح کدگذاری سیستمی انبارهای نگهداری کالای  قاچاق

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، صمد رنجبری در حاشیه نمایشگاه مکشوفه کالای قاچاق گفت: به‌عنوان یکی از دستگاه‌های کاشف کالاهای قاچاق غرفه‌ای در این نمایشگاه به سازمان جهاد کشاورزی اختصاص داده شد، تا با به نمایش گذاشتن نمونه میوه‌ها و نهاده‌های کشاورزی قاچاق کشف‌شده توسط نیروی انتظامی‌ و دستگاه‌های کاشف؛ در جهت آگاه‌سازی شهروندان‌  و جلوگیری از فروش این کالاها گام برداریم.

رنجبری با اشاره به اینکه، میوه‌های قاچاق تهدید جدی برای سلامت جامعه و تولیدات کشاورزی است، بیان کرد این میوه‌های بدون پرداخت حق‌وحقوق با دولت وارد کشور شده و با گرفتن امکان رقابت از تولیدکنندگان داخلی، باعث خروج آنان از چرخه تولید می‌گردد.

رنجبری با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان خشکبار و فرآوری‌های  این محصولات که هزینه زیادی متحمل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این تولیدکنندگان خواهان مبارزه با ورود کالاهای قاچاق هستند.

رنجبری افزود:  ازاین‌رو برای جلوگیری کالاهای قاچاق سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله صنعت و معدن، نیرو انتظامی و ... به‌عنوان گشت مشترک اقدام کرده و آن را توقیف و دستور انهدام‌ آن‌ها صادر می‌شود.

او یادآور شد: کود و سم قاچاق واردشده در بسیاری موارد فاقد ماده مؤثره بود چراکه نظارتی بر ترکیبات آن‌ها نمی‌شود و صرفاً هزینه گزافی  بر کشاورزان تحمیل می‌کند.

بازار از  قاچاق کالا اشباع‌شده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در حاشیه نمایشگاه مکشوفه کالای قاچاق گفت: قاچاق یک معضل و پدیده شومی است که در شرایطی که توان تولید محصولات بهتر در کشور وجود دارد پول و ارز کشور را خارج می‌کند.

هادی پژوهش جهرمی افزود:  بازار ما به‌واسطه قاچاق کالا اشباع‌شده از لوازم بهداشتی-آرایشی و کالاهایی مثل چای و نوشیدنی‌ها با برچسب‌های غلط تحت عنوان کشورهای اروپایی که عمدتاً تقلبی بوده و دریکی از کشورهای همسایه ما در زیرزمین‌ها با چاپ برچسب تقلبی ساخته و وارد کشور می‌شود.

پژوهش جهرمی گفت:  استفاده از  لوازم‌آرایشی و بهداشتی آثار بسیار منفی بر بدن و پوست انسان داشته و داروهای تقلبی نه‌تنها باعث درمان‌نشده، بلکه مرض دیگری را ایجاد می‌کند.

پژوهش جهرمی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه در جهت آگاه‌سازی شهروندان و جلوگیری از خریداری مردم است، افزود: 35 دستگاه در مبارزه با قاچاق دخیل هستند و در این نمایشگاه جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، اموال تملیکی، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت و معدن حضورداشته و در حد محدود کالای قاچاق موجود در بازار را به معرض نمایش گذاشتند.

این مقام مسئول افزود: از اهداف نمایشگاه آگاه‌سازی مردمی است که با عرق ملی در سال حمایت از کالای ایرانی و در شرایط بد اقتصادی که به‌واسطه تحریم‌ها به کشور ما تحمیل‌شده از خروج پول و ارز به خارج از کشور جلوگیری کنند.

پژوهش جهرمی  گفت: از سرچشمه و مبدأ در مرزها بایستی مبارزه کرد و برخورد موردی و انفرادی نمی‌تواند مشکل را حل کند، که امیدواریم این فرهنگ جا بیفتد .

بیماری جاروک لیموترش؛ هدیه قاچاق محصولات کشاورزی به کشور

کارشناس مسئول قاچاق آفات سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره آفات و بیماری‌های که توسط محصولات کشاورزی قاچاق در سال‌های اخیر وارد کشور شده گفت: بیماری جاروک لیموترش از کشور عمان به استان‌های هرمزگان و فارس و سوسک سر خرطومی حنایی خرما از  کشورهای حوزه خلیج‌فارس وارد شهرستان لار ازجمله این موارد است.

جاوید عباسی در حاشیه این نمایشگاه، گفت: هر محصولی جهت ورود به کشور مقصد بایستی گواهی بهداشت گیاهی و گواهی سلامت مورد تائید کشور مبدأ داشته باشد.

عباسی افزود: پس از ورود محصول به کشور مقصد سلامت آن محصول ازلحاظ آفات و بیماری‌ها و سلامت خوراکی توسط کارشناسان حفظ نباتات و قرنطینه آن کشور بررسی می‌گردد.

عباسی با اشاره به اینکه، محصولات کشاورزی قاچاق وارداتی، فاقد گواهی بهداشت بوده و در برخی موارد ناقل آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای است، بیان کرد؛ با ورود  آفات قرنطینه‌ای هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری در جهت کنترل سریع به کشور تحمیل می‌گردد.

او یادآور شد با ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای در برخی موارد ناگزیر به استفاده از روش‌های کنترل شیمیایی هستیم که این سموم خسارت جبران‌ناپذیری به تولید پایدار کشاورزی، محیط‌زیست و سلامت مصرف‌کنندگان وارد می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید