Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

افزایش گسترده کاشت کینوا در فارس

کینوا جانشینی مناسب برای شلتوک

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس، از اختصاص سطحی بالغ‌بر 200 هکتار به کاشت کینوا خبر داد.

افزایش گسترده کاشت کینوا در فارس

احمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، افزود: کاشت الگویی کینوا در شهرستان خرامه با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر ، لزوم تغییر الگوی کشت در جهت جایگزین کردن گیاهان مقاوم به خشکی که علاوه بر تأمین نیاز غذایی جامعه به بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان خسارت‌دیده از خشک‌سالی کمک کند، در دستور کار قرار گرفت.

دهقان افزود: کاشت الگویی این گیاه، با عملکرد خوبی همراه بود و نویدبخش یافتن گیاه جدیدی در  تغییر الگوی کشت است.

به گفته دهقان، با توجه به تجربه موفق سال گذشته حاصل از کاشت این گیاه، کاشت در سطح وسیع‌تر و در شهرستان‌های دیگر نیز در سال جاری در برنامه‌های اجرایی مدیریت زراعت استان فارس قرارگرفته است. بدیهی است که چنانچه الگوهای موفقی جهت شرایط اقلیمی فعلی و شرایط خشک‌تر از وضعیت فعلی معرفی گردد، در دستور کار حمایت قرار خواهد گرفت.

دهقان از ضرورت توسعه کاشت کینوا،  به قابلیت کشت در آب‌وخاک شور که امکان کشت غلات استان وجود ندارد یا کشت غلات با کاهش عملکرد شدید مواجه می‌شوند، اشاره و افزود این گیاه از اراضی نامساعدی درآمدزایی داشته، که برای تولید سایر محصولات مقرون‌به‌صرفه نیست.

او خاطرنشان کرد: طول دوره رشد کوتاه کمتر از حدود صد روز و کارآئی مصرف آب بالاتر در گیاه کینوا در مقایسه با محصولات اساسی گندم، ذرت، برنج، جو؛ قابلیت کشت بهاره و پاییزه، توان تولید تا پنج‌تن در هکتار ، از دیگر ویژگی‌های است که گیاه را مناسب کشت در شرایط خشک‌سالی حاکم بر جامعه قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید