Iranian Agriculture News Agency

اجرای مبارزه با سن غلات در آبیک

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک گفت: عملیات مبارزه با سن غلات در سطح 18 هزار و 900 هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری انجام شد.

اجرای مبارزه با سن غلات در آبیک

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بیژن لطفی افزود:  در سال زراعی جاری بیش از 18 هزار و نهصد هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به  زیر کشت غلات (گندم و جو) رفته که عملیات مبارزه با آفت سن غلات در این کشتزارها ، طی دو مرحله اجرا شده است.

لطفی با بیان اینکه؛ غلات بویژه گندم از محصولات مهم ، اساسی و استراتژیک کشور می باشد و  تامین امنیت غذایی ارتباط تنگاتنگی با خودکفایی این محصول دارد اظهار داشت : کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان با ردیابی آفت و آموزش به موقع کشاورزان و همچنین نظارت بر روند انجام به موقع و صحیح سم پاشی، طی مدت 3 ماه کار مبارزه با سن غلات در مزارع کشاورزی این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت:  سن غلات مهمترین آفت در مزارع گندم و جو است و  این آفت از طریق خسارت به ساقه و خشک کردن جوانه مرکزی و خشک کردن سنبله‌ها منجر به خسارت به صورت کمی و از طریق خسارت مستقیم به دانه‌های گندم منجر به خسارت کیفی می‌شود.

لطفی تصریح کرد: حد قابل تحمل سن زدگی دانه‌های غلات ۲ درصد است و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد، فاقد کیفیت است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مراکز خرید گندم این شهرستان  محصولی را که از این مقدار بیشتر سن زدگی داشته باشد  خریداری نمی‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید