Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

برداشت بیش از 20 هزار تن انگور از باغات سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: درسال‌جاری از سطح سه هزار و700 هکتار بیش از20 هزار تن انگور برداشت و روانه بازار مصرف‌شده است.

برداشت بیش از 20 هزار تن انگور از باغات سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی در گفت‌وگو با ایانا، گفت: انگور یاقوتی یا «مروارید سیستان» ازجمله محصولاتی است که به دلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی مختص این منطقه است و یکی از زودرس‌ترین انواع انگورها در کشور است.

شهرکی گفت: انگور یاقوتی به‌صورت عمده در منطقه سیستان با سطح زیر کشت یک هزار800 هکتار و در سطح کمتر در شهرستان‌های خاش، میر جاوه، زاهدان،سراوان، نیک شهر و ایرانشهر کشت می‌شود.

او افزود: بیشترین انگور تولیدی در سیستان و بلوچستان از نوع یاقوتی و مابقی از نوع فخری، غلامی، امیری، سنگک، لعل، چشم‌گاوی، حاجی عباسی و قندهاری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، برداشت انگور در استان را از اواخر اردیبهشت تا خردادماه اعلام کرد.

به گفته شهرکی، به دلیل خشک‌سالی این محصول از30 هزار تن به 20 هزار تن کاهش تولید داشته است.

حسین جهان تیغی کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان درباره ویژگی‌های انگور یاقوتی به ایانا می‌گوید: انگور یاقوتی منطقه سیستان به‌طور میانگین در خوشه ۲۳۰ عدد حبه دارد و هر یک حبه نیز دارای ۲۲تا 25 درصد مواد جامدمحلول دارد.

جهان تیغی ادامه داد: انگور یاقوتی سیستان زودرس‌ترین انگور در سطح کشور است که هرساله در اردیبهشت‌ماه تا خردادماه  برداشت آن آغاز می‌شود که همین موضوع نیز باعث بازارپسندی بیشتر این محصول می‌شود.

او تصریح کرد: قبل از خشک‌سالی ، منطقه سیستان  ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت که متأسفانه پس از وقوع خشک‌سالی مقدار زیادی از آن‌ها از بین رفت.

این کارشناس کشاورزی گفت: در چند سال اخیر با توجه به توسعه کشاورزی نوین در منطقه بخش قابل‌توجهی از این باغات احیاشده است.

گفتنی است: مهم‌ترین ویژگی انگور یاقوتی سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی‌بدیل می‌دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی در شرایط اقلیمی این دشت، در اردیبهشت‌ماه قابل‌عرضه به بازار مصرف است. این زمان از سال مصادف با بروز خلأ شدید در بازار میوه کشور و اوج تقاضای بازار است.

درهرصورت پایه و اساس کشاورزی در هر منطقه‌ای وجود آب است که متأسفانه با توجه به دو دهه خشک‌سالی در منطقه سیستان بسیاری از ظرفیت‌ها این منطقه مغفول مانده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید