Iranian Agriculture News Agency

معاون فرماندار شهرستان:

تداوم خشکسالی، اقتصاد سمیرم را نابود خواهد کرد

معاون فرماندار شهرستان سمیرم، گفت: اگر تدبیری اساسی برای خروج از بحران خشک‌سالی اندیشیده نشود؛ اقتصاد این شهرستان را نابود خواهد کرد.

تداوم خشکسالی، اقتصاد سمیرم را نابود خواهد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در سمیرم، بدون شک شرایط ناشی از وجود پدیده خشک‌سالی در شهرستان سمیرم، تأثیرگذاری این پدیده نامیمون را در چهار بخش هیدرولیکی، هواشناسی، زراعتی و زیست‌محیطی بر پهنه 5400 هکتاری این شهرستان برجا نهاده به‌طوری‌که باغ‌ها و مراتع را فقیر کرده و به اعتراض جمعی مردم و مسئولین انجامیده است.

در شهرستان سمیرم  اقتصاد حاصل از کشاورزی و دام‌پروری پایه و اساس بیشتر خانوارها به‌خصوص مناطق روستایی به خود اختصاص داده است و این موضوع خود بر تأثیر قاطع کاهش نزولات جوی، بحران کم‌آبی و خشک‌سالی تأکید دارد.

این همان مبحثی است که محمدرضا عسگریان معاون فرماندار شهرستان سمیرم در رابطه با آن می‌گوید: شهرستان سمیرم یکی از مناطق مستعد و برخوردار در بخش کشاورزی است و بیشتر از 90 درصد مردم این منطقه نیز شغل غالبشان کشاورزی است.

این مسئول شهرستان سمیرم معتقد است: کاهش بارش‌ها، تغییرات محسوس اقلیمی و تغییرات هواشناسی نقشی مؤثر در بروز خسارت‌های مادی و معنوی به باغداران و زارعان داشته است و اگر تدبیری اساسی برای آن اندیشیده نشود؛ و مصوبات اجرایی نشود؛ تداوم وضعیت بحرانی این شهرستان را نابود می‌کند.

به گفته محمدرضا عسگریان معاون فرماندار شهرستان سمیرم، کمبود بارش‌ها در طول ده سال گذشته تا امروز تأثیر محسوس در میزان آب سدهای این شهرستان گذاشته است و دبی این سدها را به‌شدت تنزل داده است.

او نوع بارش‌ها را در سنوات خشک‌سالی در منطقه سمیرم، برف عنوان کرد و بیان کرد: برف ماندگاری بیشتری برای منابع آبی دارد، درحالی‌که اگر بارشی هم به‌صورت باران اتفاق افتاده باشد، بیشتر سطحی بوده و جذب چندانی را در اعماق منابع آبی نداشته است و همین مسئله به کمبود آب انجامیده است.

بهره‌گیری از 15 اکیپ برای بازدید از منابع آبی شهرستان سمیرم

درحالی‌که در چندین سال گذشته ماقبل خشک‌سالی در شهرستان سمیرم، اقدامات خوبی برای بهسازی کانال‌های آب شد و عملیاتی برای نگهداشت آب‌ها در بخش کشاورزی و شرب در منطقه سمیرم شد؛ ولی هنوز نقش چشمه‌ساران، قنوات، کاریزها و چاه‌ها برای استفاده در بخش کشاورزی غیرقابل‌انکار است، به‌یقین می‌توان اذعان کرد امروز با تداوم پدیده نامیمون خشک‌سالی بر خطه سمیرم، باغداران و زارعین این شهرستان به قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها بیشتر از هر زمان دیگر نیاز پیداکرده‌اند.

در همین رابطه علی حسین سامی کارشناس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم به اعتراضات پی‌درپی کشاورزان و زارعان این شهرستان در رابطه با کاهش محسوس آب منابع زیرزمینی اشاره می‌کند و با تشریح اینکه این اداره با بهره‌مندی از توان 15 اکیپ عملیات مطالعه و لیست بندی همه منابع آبی شهرستان سمیرم را در دستور کار قرار داده است، می‌افزاید، با این عملیات دیگر منبع آبی بررسی نشده در شهرستان سمیرم وجود ندارد.

او تأکید می‌کند: بررسی و بازدید از منابع آبی وظیفه ذاتی اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم است و با عملیات انجام‌شده؛ همه منابع کنترل‌شده است.

سامی بابیان اینکه امسال نیز ظرفیت هر منطقه از شهرستان سمیرم برای برداشت آب معلوم شده است، عملیات بازدید انجام‌شده را به‌صورت میدانی و UTMدار می‌داند و تصریح می‌کند: در حال حاضر با اعتبارات لحاظ شده در هر مزرعه 200 کیلومتر لوله پاسخگوی تأمین آب کشاورزی است.

او از اولویت تأمین لوله آب کشاورزی به میزان 50 کیلومتر از مزارع خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: اعتبارات محل استانی اصفهان در این زمینه صفر است و برای تحقق این منظور از محل اعتبارات کشوری مبلغی لحاظ شده که با توجه به سطح زیر کشت و قنوات موجود منطقه بندی شده است.

این کارشناس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم بابیان اینکه اطلاعات بخش آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار نیز موجود یا طرح‌های این بخش آماده‌شده و یا در حال تدوین است، گفت: این اداره محدودیت و یا کمبود اعتبارات در این بخش ندارد.

او از اتخاذ تصمیماتی در رابطه با سد کمانه، سد قره‌قاچ، سد حنا، منطقه وردشت، بخش مرکزی برای بخش کشاورزی خبر داد و متذکر شد: در این رابطه بزرگ‌ترین وظیفه مزرعه‌داران اعلام آمادگی برای اجرا است.

اختصاص بیشترین سهمیه لوله انتقال آب برای بخش مرکزی سمیرم

سید علی سجادیبخشدار بخش مرکزی شهرستان سمیرم در این جلسه در سخنانی بابیان اینکه باری تأمین آب کشاورزی بخش مرکزی طی جلساتی تصمیماتی گرفته‌شده است، گفت: درباره نحوه تأمین آب کشاورزی برای مزارع و باغات این بخش، بیشترین میزان لوله انتقال آب به بخش مرکزی اختصاص یافت.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان سمیرم، افزود: در طول جلسات برگزارشده هم میزان دبی آب برای چاه‌های آب این بخش مشخص شد.

همچنین عبدالعلی بهرامیان رئیس دفتر اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی هم به برگزاری جلسات متعدد از ابتدای امسال تا امروز در سطح بحران اشاره کرد و بیان کرد: در این جلسات مقرر شد بخش به بخش و مزرعه به مزرعه دیدار با کشاورزان رد دستور کار باشد و مشکلات دسته‌بندی شود.

او بابیان اینکه نباید با بروز یا تداوم هر مشکل در بخش کشاورزی توپ را در میدان جهاد کشاورزی این شهرستان انداخت، خاطرنشان کرد: هر کس غایب است؛ در جلسات محکوم است.

بهره‌مندی 16 مزرعه سمیرم از آب چشمه خوانسار سمیرم

در سال‌های اخیر تداوم پدیده خشک‌سالی و تغییرات محسوس اقلیمی-توپوگرافی در هوای شهرستان سمیرم ناهنجاری‌های بارشی را برای این خطه در پی داشته است و همین مسئله به‌یقین کانون دغدغه مسئولان و برنامه‌ریزان شهرستان سمیرم، استان اصفهان و حتی بعضاً مسئولان کشوری را ترسیم کرده است.

شهرستان سمیرم از دیرباز به لحاظ واقع‌شدن در منطقه کوهستانی و قرار گرفتن چشمه‌ساران پرآب متعدد در پهنه خود، به سرزمین هزارچشمه معروف شده است و در بسیاری موارد همین چشمه‌ساران بوده که تأمین آب شرب و کشاورزی را مقوله‌بندی کرده است؛ ولیکن تداوم پدیده خشک‌سالی خاک بر جبین بسیاری از چشمه‌های این شهرستان نهاده که ازجمله آن می‌توان به چشمه خوانسار اشاره کرد.

در همین رابطه احمد قربانی عضو نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان سمیرم، معتقد است: در رابطه با آب چشمه خوانسار و انتقال این آب، در سنوات قبل هشدارهایی به مرکز استان داده‌شده است.

این کارشناس بابیان اینکه در حال حاضر وضعیت چشمه خوانسار شهرستان سمیرم خطرناک است، خاطرنشان می‌کند: این چشمه در سنوات ماقبل خشک‌سالی 6 مزرعه را به‌طور مستقیم و 10 مزرعه را به‌طور غیرمستقیم تغذیه می‌کرده است.

قربانی بابیان اینکه مزرعه‌ای چون خواراب به برخورداری از این چشمه، مزرعه سرسبز بود ولی اکنون با فقدان مزایای حاصل از این آب، به خشک‌ترین مزرعه شهرستان سمیرم تبدیل‌شده است، می‌افزاید: احداث محلی در نزدیکی چشمه خوانسار شهر سمیرم برای تأمین آب شرب توسط اداره آب شهری این شهرستان، در سنوات قبل هنوز معطل‌مانده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید