Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

استان فارس دومین تولید کننده نهال است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: نهال اصیل و شناسه‌دار از نهالستان‌های دارای مجوز استان فارس تهیه کنید.

استان فارس دومین تولید کننده نهال است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز گفت: این استان با دارا بودن بالغ بر 390 نهالستان از لحاظ تعداد اصله و سطح زیر کشت دومین تولید کننده نهال کشور است.
مجیدرضا پاکاری افزود: از این تعداد 45 نهالستان دارای مجوز از سوی موسسه ثبت و گواهی، بذر و نهال کشور است که در این نهالستان‌ها، سالانه بالغ بر 7.5 میلیون نهال استاندارد تولید می‌شود.
او با اشاره به اینکه صنعت باغداری یک سرمایه گذاری بلند مدت اقتصادی است که بدون اطمینان از سلامت و اصالت نهال‌ها می‌تواند در معرض تهدید قرار بگیرد، افزود: کاشت نهال‌های سالم و شناسه‌دار می‌تواند درختان مقاوم و باغ‌های سرشار از محصول را در آینده تامین کند.
پاکاری توصیه کرد: برای تهیه نهال‌های اصیل و شناسه‌دار به نهالستان‌های دارای مجوز مراجعه شود، که در این نهالستان‌ها علاوه بر ارائه نهال سالم امکان انتخاب گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری نیز فراهم شده است.
او افزود: در زمان تهیه نهال، فاکتور، گواهی سلامت و اصالت آن نیز دریافت شود و شناسه نهال تا زمان ثمر رسیدن درخت، جهت پیگری مشکلات احتمالی از درخت جدا نشود.
بر اساس این گزارش نهال‌های تولیدی استان فارس، به سایر استان ها و همچنین خارج از کشور صادر می شود. ارقام سیب، نهال های انار و گل های گوشتی، به صورت نشایی و گلدانی به کشورهای آسیای میانه، قزاقستان، روسیه و عراق صادر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید