Iranian Agriculture News Agency

با توجه به ظرفیت‌های فراوان استان؛

کشاورزی همدان نیازمند سرمایه‌گذاری

همواره بر این نکته به درستی تاکید شده است که بخش کشاورزی در تامین و تضمین امنیت غذایی حرف اول و آخر را می‌زند، نگاهی به تجربیات کشورها در برهه‌های زمانی خطیر، این امر را مبرهن ساخته است. امنیت غذایی و بخش کشاورزی به یکدیگر پیوند خورده‌اند و از سوی دیگر امنیت ملی در گرو امنیت غذایی است.

کشاورزی همدان نیازمند سرمایه‌گذاری

ایران دارای جایگاه استراتژیکی در منطقه خاورمیانه است که به دلایل مختلف از انباشت سوخت‌های فسیلی گرفته تا نیروی انسانی جوان و موقعیت جغرافیایی خاص در طول تاریخ بویژه در تاریخ معاصر دشمنان را برای دست درازی تطمیع کرده است، دشمنان ایران زمین هر بار سعی کرده‌اند به بهانه‌ای واهی این کشور را دستخوش ناآرامی و بحران کنند تا این کشور متمدن و اصیل از دستیابی به توسعه همه جانبه باز بماند.

رونق بخش کشاورزی و تضمین امنیت غذایی یکی از مصادیق مقابله با حربه دشمنان ایران زمین است و هر میزان این بخش توسعه یابد زمینه را برای پیشرفت سایر بخش‌ها فراهم می‌آورد. توسعه بخش کشاورزی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی یا همان اقتصاد درون‌گراست که در سال‌های اخیر از اهمیت تحقق آن سخنان زیادی به میان آمده است.

حال که برای افزایش سطح باغات پسته، پرورش زالو، کشت زعفران، گیاهان دارویی، موسیر، گل‌محمدی، تولید محصول سالم، افزایش سطح گلخانه‌ها، گسترش سیستم‌های نوین آبیاری میکرو و دیگر فعالیت‌های نوین در بخش کشاورزی گام‌هایی برداشته شده است. می‌توان به توسعه کشور در پی رشد و رونق بخش کشاورزی امید داشت تا کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرنیته تبدیل شود.

بار سنگین توسعه استان همدان  بر دوش بخش کشاورزی قرار دارد این گفته را می‌توان با بررسی جایگاه این بخش در اقتصاد استان درک کرد، استان همدان یک و دو دهم مساحت و دو و چهار دهم درصد جمعیت کشور را داراست، این استان اگر چه از نظر مساحت رتبه 23 کشوری را به خود اختصاص داده اما در زمینه تولید محصولات کشاورزی 4.5 درصد از محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود. استان همدان تقریبا دارای ۱۱۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی است و ۳۰ درصد از اشتغال در این بخش است علاوه بر این 29 درصد ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد. این استان در بیش از ۲۰ نوع فعالیت و محصول کشاورزی دارای رتبه‌های برتر کشوری یا در بین استان‌های همجوار است.

توانمندی‌های بخش کشاورزی استان همدان را می‌توان یک فرصت طلایی برای رونق بخش‌های صنعت، خدمات و گردشگری دانست ظرفیتی که صنایع تبدیلی از آن بهره گرفته است اما سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی همچنان نیازمند حمایت هستند.

میلیاردها تومان سرمایه در بخش کشاورزی استان همدان وجود دارد، در تایید آن تنها به میزان اعتبار سالانه تخصیص یافته به خریدهای تضمینی توسط دولت به این بخش اشاره می‌کنیم. سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی یک امر حیاتی برای توسعه استان همدان است. سرمایه‌گذاری نیاز بخش کشاورزی برای پیشگامی در تولید محصولات کشاورزی کم آب‌بر و گذر کشاورزی از حالت سنتی به کشاورزی اقتصادی و مدرن است.  

کشاورزان استان همدان 5.5 درصد از کشاورزان پیشرو و برتر را در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهند که این امر نیز نشان از وجود ظرفیتی کم نظیر در استان همدان است. معرفی این کشاورزان و سرمایه‌گذاران در طرح‌های نوین بخش کشاورزی می‌تواند انگیزه بخش سایر کشاورزان و سرمایه‌گذاران برای اقدامی سریع‌تر باشد.

بیابان‌زایی در استان همدان به دلیل خشکسالی شدت گرفته است و اکنون می‌بایست با سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که توجیه اقتصادی بالایی داشته و در مقابل در برابر خشکسالی مقام هستند سهم بالای اشتغال در این بخش را حفظ کنند.

بحران آب هیچگاه نمی‌تواند مانع از توسعه بخش کشاورزی باشد زیرا اکنون علم کشاورزی در دنیا نشان داده است با اتخاذ تدابیری می‌توان با این چالش نیز روبرو شد و بخش کشاورزی را رونق داد برای مثال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل در حوزه مدیریت منابع طبیعی اعلام آمادگی کرده است تا ایران را برای تولید بیشتر محصولات غذایی در عین مصرف آب کمتر و مقاوم‌سازی در برابر خشکسالی و با بکارگیری فناوری‌های پاک در حوزه آب که حفاظت از محیط زیست را به دنبال دارد، یاری کند.

دولت موظف به تأمین امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی زراعی، دامی و آبزی به میزان ۹۵درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ است این موضوع در شرایط فعلی فقط یک برنامه کاری نیست بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

نویسنده: فاطمه امیری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید