Iranian Agriculture News Agency

در جلسه ستاد بحران کرمان مطرح شد:

باغات پسته کرمان از خشکسالی و سیلاب بی‌نصیب نماند

خشک‌سالی، سیلاب و نوسانات دمایی در دو ماه آخر سال گذشته و ابتدا سال جاری عامل خسارت وارده به باغات پسته شهرستان زرند بود.

باغات پسته کرمان از خشکسالی و سیلاب بی‌نصیب نماند

علی زارعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در جلسه‌ای با حضور سعیدی، جانشین رئیس ستاد بحران کشور، گفت: در سال آبی جاری باغات پسته شهرستان زرند در اثر بلایای طبیعی سیلاب و خشک‌سالی خسارت وارد شد.

او خسارت وارده از سیلاب اردیبهشت‌ماه سال جاری به گلخانه‌ها، قنوات و مزارع مناطق کوهستانی  شهرستان زرند را یک میلیارد تومان اعلام و افزود: خشک‌سالی به هر هکتار از مراتع قریب 50 هزار تومان خسارت وارد کرده که خسارت وارده بیش از 20 میلیارد تومان است.

زارعی  خسارت وارده به قنوات در اثر خشک‌سالی را 15 میلیارد تومان اعلام کرد و اذعان کرد: با وجود مشکلات پیش آمده در ابتدا سال برآورد می‌شد 15 هزار تن محصول پسته از باغات شهرستان زرند برداشت شود. متأسفانه به دلیل نوسانات دمایی در بهمن و اسفند سال گذشته و فرودین ماه سال جاری حداکثر 200 تا 300 تن تولید محصول پسته این شهرستان است.

690  میلیارد تومان خسارت  به باغات پسته شهرستان رفسنجان 

خشک‌سالی، سیلاب، نوسانات دمایی و گرمایی زودرس بهاره و عدم تأمین نیاز سرمایی 690 میلیارد تومان خسارت به باغات پسته شهرستان رفسنجان و 12 میلیارد تومان خسارت به محصولات سردسیری این شهرستان در اثر تگرگ و توفان وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز در این جلسه گفت: در سال آبی جاری باغات پسته و محصولات سردسیری شهرستان رفسنجان در اثر بلایای طبیعی سیلاب، خشک‌سالی، تگرگ و توفان خسارت وارد شد.

حسین رضایی، افزود: به بیش از 85 هزار هکتار باغات پسته این شهرستان 85 درصد خسارت وارد شده و قریب 690 میلیارد تومان به باغات پسته این شهرستان خسارت وارد شده است.

رضایی در ادامه افزود: 2 هزار و 400 هکتار باغات محصولات سردسیری این شهرستان نیز در اثر تگرگ و توفان و 1900 هکتار در اثر خشک‌سالی خسارت دیده که برآورد ریالی آن 12 میلیارد تومان است.

او خاطرنشان کرد: با وجود کاهش محصول پسته در فصل برداشت 130 هزار اشتغال مستقیم و 450 هزار نفر روز کارگر فصلی کاهش می‌یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید