Iranian Agriculture News Agency

علی‌رغم خشک‌سالی؛

کشاورزان سیستانی از دل کویر یاقوت سرخ برداشت کردند

بیش از 20 هزار تن زودرس‌ترین انگور کشور به نام یاقوتی در سیستان و بلوچستان برداشت شد.

کشاورزان سیستانی از دل کویر یاقوت سرخ برداشت کردند

انگور یاقوتی سیستان دارای ویژگی‌های خاصی نظیر عطر، طعم، جلوه و جلای ظاهری و منحصر به فرد است که در نوع خود یک مزیت نسبی به شمار می‌رود.

دشت سیستان در استان پهناور سیستان و بلوچستان یکی از مناطق بسیار مستعد پرورش و تولید انگور یاقوتی است که در اواخر اردیبهشت‌ماه به بازار داخل استان و در سطح کشور برای فروش عرضه می‌شود. این میوه نورس که اولین انگوری است که در ماه دوم فصل بهار وارد بازار می‌شود به علت نوبرانه بودن و ارزش غذایی بسیار بالایی که دارد در سطح کشور طرفداران زیادی دارد و از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان و کشاورزان منطقه مقرون به‌صرفه است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در سال جاری از سطح 3 هزار و 700 هکتار بیش از 20 هزار تن انگور برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

اردشیر شهرکی گفت: انگور یاقوتی یا «مروارید سیستان» از جمله محصولاتی است که به دلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی مختص این منطقه است و یکی از زودرس‌ترین انواع انگورها در کشور است.

او گفت: انگور یاقوتی به‌صورت عمده در منطقه سیستان با سطح زیر کشت یک هزار و 800 هکتار و در سطح کمتر در شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زاهدان، سراوان، نیکشهر و ایرانشهر کشت می‌شود.

شهرکی افزود: بیشترین انگور تولیدی در سیستان و بلوچستان از نوع یاقوتی و مابقی از نوع فخری، غلامی، امیری، سنگک، لعل ، چشم‌گاوی، حاجی عباسی و قندهاری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، برداشت انگور در استان را از اواخر اردیبهشت تا خردادماه اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: به دلیل خشک‌سالی این محصول از 30 هزار تن به 20 هزار تن کاهش تولید داشته است.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: انگور یاقوتی منطقه سیستان به‌طور میانگین در خوشه ۲۳۰ عدد حبه دارد و هر یک حبه نیز دارای ۲۲تا 25 درصد مواد جامد محلول است.

حسین جهانتیغی تصریح کرد: قبل از خشک‌سالی، منطقه سیستان  ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت که متأسفانه پس از وقوع خشک‌سالی مقدار زیادی از آن‌ها از بین رفت.

این کارشناس کشاورزی گفت: در چند سال اخیر با توجه به توسعه کشاورزی نوین در منطقه بخش قابل توجهی از این باغات احیا شده است.

گفتنی است: مهم‌ترین ویژگی انگور یاقوتی سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی‌بدیل می‌دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی در شرایط اقلیمی این دشت، در اردیبهشت‌ماه قابل عرضه به بازار مصرف است. این زمان از سال مصادف با بروز خلأ شدید در بازار میوه کشور و اوج تقاضای بازار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید