Iranian Agriculture News Agency

اختصاص تسهیلات توسعه روستایی بدون محدودیت به کشت گلخانه‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تسهیلات توسعه روستایی بدون محدودیت به کشت گلخانه‌ای اختصاص داده می‌شود، تا کنون ۳۶۵ طرح گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان با اعتباری بالغ‌بر ۱۵۶ میلیارد تومان در حال اجرا است.

اختصاص تسهیلات توسعه روستایی بدون محدودیت به کشت گلخانه‌ای

 به گزارش خبرنگار ایانا از فارس، قاسمی افزود: حتی تسهیلات گلخانه‌ای که در سال 96  با سود بالای 6 درصد پرداخت شد، سعی بر این است که با اعتبارات استانی، سود این تسهیلات کاهش پیدا کند. تمامی اقدامات در حوزه توسعه گلخانه و افزایش بهره‌وری آب صورت گرفته با استفاده از اعتبارات استانی است.

او افزود: به کشاورزانی که در زمینه آبیاری تحت فشار اقدام کنند تا ۸۵ درصد کل هزینه تسهیلات بلاعوض داده می‌شود. ضمن اینکه مطالعه و طراحی هم با اعتبارات دولتی انجام می‌گیرد.

استاندار فارس نیز در این خصوص گفت: جهت مدیریت منابع آب، در همه زمینه‌ها تهیه سند مشترک آب منطقه‌ای، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و آب شرب دستور کار قرار گرفته  و مدیران با نگاه جامع و مشترک آب را محور برنامه‌ها قرار می‌دهند.این سند راهبردی شده و به‌عنوان نقشه اصلی در دستور کار شورای کشاورزی قرار می‌گیرد.

اسماعیل تبادار افزود: در جلسه شورای کشاورزی سند توسعه شیلات و آبزی‌پروری ارائه شد، جهت اجرای سندهای توسعه برنامه‌ریزی مسئولان و کمک جدی تولیدکنندگان را طلب می‌کند.

 استاندار فارس گفت: این استان تأمین کننده 10 درصد تولیدات کشاورزی اعم از محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی‌پروری مورد نیاز کشور است.

 وی افزود: خشک‌سالی در کشور و به‌ویژه در استان فارس مخاطرات عدیده‌ای را در کشاورزی، صنعت و آب شرب به وجود آورده است، بیشترین آب مصرفی کشاورزی تحت‌الارضی است و مدیریت منابع آب ضروری است.

تبادار با اشاره به اینکه ما در استان فارس، نمی‌توانیم از اقتصاد کشاورزی عدول کنیم، به کشاورزان توصیه کرد محصولاتی را در زمین‌های خود کشت کنند که نیاز کمتری به آب دارد. امسال کشاورزان دنبال انتخاب جایگزینی مناسب برای محصولاتی، چون برنج، ذرت، هندوانه باشند.

او تصریح کرد: در افزایش بهره‌وری آب و مقابله با خشک‌سالی محصولات کم آب بر مثل گلرنگ، محصولات سازگار با شوری و خشکی مثل پنبه و اجرای آبیاری تحت‌فشار در دستور کار قرار گرفته و در توسعه گلخانه‌ها زنجیره تولید و بازاریابی مورد توجه قرار گرفت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید