Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

هندوانه‌ها بی‌آب رشد می‌کنند

کاهش ۷۵ درصدی آب در کشت هندوانه

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه هر عدد هندوانه از زمان کشت تا برداشت به 500 لیتر آب نیاز دارد، گفت: با اقدامات انجام شده کاشت این محصول دیگر از نوع آب بر محسوب نمی‌شود و از این طریق 75 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

هندوانه‌ها بی‌آب رشد می‌کنند

احمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در استان فارس نشای هندوانه 40 روز نخست در خزانه نگهداری می‌شود و در ادامه به دلیل استفاده از مالچ (نوعی پوشش پلاستیکی)، آبیاری قطره‌ای و کشت تونلی دیگر کشت هندوانه در این استان به‌عنوان محصولات آب بر محسوب نمی‌شود.

با توجه به اینکه فعالان محیط زیست عنوان می‌کنند که استفاده از ماده پلاستیکی مالچ را در زراعت مضر است؛ زیرا مواد شیمیایی و لاستیکی در این محصولات وجود دارد که به خاک آسیب می‌زند و محیط زیست و خاک را نابود می‌کند، دهقان در این خصوص اظهار کرد: لایه‌ای از این پوشش پلاستیکی سطح گیاه و روی خاک را می‌پوشاند و به دلیل رنگ تیره از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. اگر این پلاستیک در سطح زمین باقی بماند، طبعاً برای محیط زیست مشکل آفرین است.

وی ادامه داد: معمولاً مقدار کمی از پوشش پلاستیک در زمین باقی می‌ماند که برای این امر 12 دستگاه جمع‌آوری پلاستیک تعبیه شده است.

وی در خصوص زمین‌های استیجاری که برخی از صاحبان آن پوشش‌های پلاستیکی را رها می‌کنند، گفت: در مفاد قرارداد نوشته شده که مستأجر ملزم به جمع‌آوری پلاستیک است. البته با توجه به اینکه پلاستیک‌های موجود قابل بازیافت هستند و صرفه اقتصادی دارند؛ معمولاً کشاورزان با تمایل آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

دهقان با اشاره به مزیت‌های استفاده از مالچ عنوان کرد: استفاده از این فناوری آفات را کم، باعث کاهش مصرف سموم و جلوگیری از رشد گیاهان هرز می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با توجه به کاهش 80 درصدی بارندگی در استان فارس و اقتصادی نبودن کشت هندوانه گفت: هندوانه در استان فارس اغلب نوبرانه است و از اواسط بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت کشت می‌شود؛ بنابراین در زمان کشت این محصول رطوبت خاک بالا است و بارندگی نیز وجود دارد که این وضعیت به کاهش مصرف آب کمک زیادی می‌کند.

دهقان سطح زیر کشت را 9 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بر اساس طرح‌هایی که در سطح کشور دنبال می‌شود به هر استان برنامه کشت داده شده است؛ در سال زراعی جاری، سازمان جهاد کشاورزی فارس، میزان کشت هندوانه را 7 هزار هکتار ابلاغ کرده بود که کشاورزان از این میزان 2 هزار هکتار بیشتر کشت کردند. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این میزان کشت، حدود 450 هزار تن تولید شود.

او با توجه به کاهش قیمت هندوانه در سال گذشته، از کاهش 25 درصدی سطح زیر کشت خبر داد.

دهقان، کشت هندوانه را نیاز جامعه عنوان کرد و گفت: با توجه به گرم شدن هوا، تقاضا برای مصرف هندوانه افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین به‌جای حذف کشت آن، باید به دنبال راهی برای کاهش مصرف آب توسط آن بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس کشت فرا سرزمینی را مختص محصولات اساسی عنوان کرد و ادامه داد: کشت محصولات فرا سرزمینی مشکلاتی از جمله: نقل و انتقالات، ماندن محصولات در گمرک و.... دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید