Iranian Agriculture News Agency

فارس در لیست برترین‌های تولید عسل

کام استان فارس با برداشت عسل شیرین شد

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استان فارس در تولید عسل جزو چهار استان اول کشور است و به دلیل دارا بودن تنوع اقلیمی، مراتع و گیاهان مناسب عسل تولیدی آن از لحاظ کیفی مقام‌های برتر را دارد به شکلی که عسل استان در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر مناطق کشور از مقبولیت بالای برخورد است.

کام استان فارس با برداشت عسل شیرین شد

به گزارش ایانا عبدالخالق بحرانی افزود: این استان در سال گذشته با دارا بودن 668 هزار کلنی و تولید 6200 تن عسل رتبه چهارم کشور را کسب کرده  و با فعالیت 5 هزار و 500 نفر زنبوردار رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد زنبوردار دارد.

او افزود: شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون، جهرم، اقلید و ممسنی از تولیدکنندگان عمده عسل استان فارس هستند.

در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: این شهرستان با تولید 483 تن عسل در سال، دومین تولیدکننده عسل در استان فارس محسوب می‌شود.

محمدرضا شهابی افزود: باغ‌های جهرم محل مناسبی برای تغذیه‌ی زنبور عسل فراهم کرده است و در این شهرستان ۳۸۰ زنبوردار و ۵۵ هزار کلنی زنبور وجود دارد.

او افزود: بخش خفر با 150 نفر زنبوردار از مراکز تولید عسل شهرستان جهرم است، تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب در بخش خفر سبب شده که سالانه در این بخش بیش از ۳۵۰تن عسل تولید و روانه بازار شود.

شهابی افزود:، کارآفرینی به نام  محمود تقی زاده از خفر، توانسته است با پرورش زنبورعسل، 40 نفر اشتغال‌زایی داشته و تولید انواع عسل و پرورش انواع ملکه، سهم بسزایی در تولید عسل شهرستان داشته باشد .

او عنوان کرد: تقی‌زاده کار خود را از سال ۱۳۷۴ با ۲۰ کندو شروع کرده است و اکنون هزار و ۸۰۰ کلنی زنبورعسل دارد . که علاوه بر برداشت دو بار عسل در سال، زنبور‌ها ۲۰کیلوگرم ژل رویال، ۷۰۰کیلوگرم گرد گل و ۵ تن موم تولید می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید