Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای شهر تبریزدر گفت‌و گو با ایانا:

شهرداری‌ها، شهر فروشند

آپارتمان‌ها فضای سبز تبریز را بلعیدند

عضو شورای شهر تبریز وضعیت فضای سبز این شهر را بحرانی عنوان و شهرداری‌ها را شهر فروش قلمداد کرد.

شهرداری‌ها، شهر فروشند

محمد باقری بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایانا گفت: تبریز به لحاظ موقعیت جغرافیایی از شمال تا جنوب توسط کوه‌ها احاطه شده است و این امر باعث شده برای شهرسازی محدودیت‌هایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تبریز یک شهر مهاجرپذیر است گفت: از سویی با افزایش جمعیت و از سوی دیگر افزایش نجومی قیمت مسکن باعث شده افرادی که صاحب خانه‌های ویلایی با باغچه بزرگ هستند، تغییر کاربری داده و شروع به برج‌سازی کنند.

بهشتی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها اظهار کرد: با قانونی که از سال 62 در مجلس تصویب شد، شهرداری‌ها را به شهر فروش تبدیل شدند و آن‌ها برای درآمدزایی بیشتر فضای سبز شهری را هر روز کاهش داده و جای آن را به ساختمان‌ها و پاساژها دادند.

عضو شورای شهر تبریز همچنین با انتقاد از عملکرد اعضای کمسیون ماده 5 عنوان کرد: این کمسیون، فضای سبزی که در طرح تفصیلی مشخص شده بود را تغییر داده و آن را به بخش تجاری تبدیل کرده‌اند.

بهشتی کاهش فضای سبز شهری را عامل اصلی آلودگی شهر تبریز دانست و گفت: ساخت برج‌ها و در کنار آن کاهش شدید فضای سبز طی چند دهه گذشته تبریز را به‌شدت آلوده کرده است.

وی با بیان اینکه با تراکم فروشی، امنیت فروشی می‌کنیم گفت: طی 18 سال گذشته پارکی با مساحت 800 در تبریز به 200 هکتار کاهش پیدا کرده است که این امر برای سلامت تبریز بسیار نگران کننده است.

بهشتی عنوان کرد شورای شهر درصدد احیا و حفظ فضای سبزی برای مشارکت مردم در کشت صیفی‌جات است.

بر اساس این گزارش: کارشناسان امر استاندارد سرانه فضای سبز برای هر شهروند را ۲۵ متر مربع اعلام می‌کنند؛ در حالی که این رقم در داخل شهر تبریز ۴ و در حومه شهر 8.5 متر مربع است. در حالی که کلان‌شهرهای دیگر ایران دست‌کم تا ۱۰ متر مربع فضای سبز سرانه را دارا هستند. بر این اساس تبریز فقیرترین شهر از لحاظ فضای سبز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید