Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان:

وضعیت خشکسالی در خوزستان بحرانی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، از خشکسالی فوق بحرانی در استان خبر داد.

وضعیت خشکسالی در خوزستان بحرانی است

محمد قاسمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزود: 98 درصد از مساحت خوزستان در سال زراعی 96-97 شرایط فوق بحرانی و 2 درصد آن بحرانی بود.

قاسمی‌نژاد افزود: پس از جلسات متعدد در خصوصی بحران خشکسالی، تصمیم گرفته شد تا در حوضه رودخانه‌های کرخه، دز و کارون کشت تابستانه بدون تغییر انجام شود.

او اظهار کرد: بر این اساس، در حوضه‌های آبی مارون و زهره، کشت تابستانه صورت نمی‌گیرد و تنها محصولات دائمی مانند نخلیات، آن هم با میزان آب کم آبیاری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه آبیاری نخلیات آن هم در یک دوره کوتاه در تیرماه صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: طبعا کاهش میزان آبیاری بر طعم و کیفت محصولات تاثیر خواهد گذاشت.

قاسمی درباره تفاوت کشت سال جاری نسبت به سنوات گذشته گفت: خشکسالی اخیر باعث ممنوعیت کشت برنج در این استان شد، بر این اساس مجبور هستیم محصولاتی مثل دانه‌های روغنی مانند: کنجد، آفتاب گردان، سویا و..جایگزین تولید برنج کنیم.

او با بیان اینکه توسعه کشت حبوبات در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در صدد هستیم برای جبران خشکسالی برنامه‌هایی مثل استفاده از ارقام زودرس، استفاده از نشاء به جای بذر، استفاده از آبیاری یک در میان ردیف‌ها، الگوی کاشت کف جوی و ... در خوزستان اجرا کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره وضعیت مالی کشاورزان حوزه مارون و زهره گفت: با توجه به عدم کشت تابستانه در این حوزه، برای جبران وضعیت معیشتی کشاورزان، صندوق مالی توسط ستاد بحران خشکسالی پیش بینی شده است.

او افزود: مقرر شده تا اعتبار صندوق از دستگاه‌های دیگر همچون: صنایع، پتروشیمی، فولاد و... تامین شود.

قاسمی‌نژاد درباره تامین نیاز بازار درصورت عدم کشت تابستانه اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب محصولات کشاورزی استان خوزستان به خارج از استان صادر می‌شود، بنابراین با کاهش سطح کشت، بازار خوزستان دچار مشکل نمی‌شود. همچنین پیش بینی شده در صورت نیاز، از سایر استان‌ها محصولات کشاورزی وارد خوزستان شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید