Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره مرتع بجنورد:

دام مازاد عامل اصلی کم آبی مراتع خراسان شمالی

یکی از منابع مهم ذخیره آب، پوشش گیاهی در مراتع است. استان خراسان شمالی دارای یک میلیون 141 هکتار مرتع است که امروزه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مقصر این مشکل را دام‌های مازاد می‌داند.

دام مازاد عامل اصلی کم آبی مراتع خراسان شمالی

علی اسدی به ایانا می‌گوید: دام‌های مازاد یکی از چالش‌های مهم در تشدید بروز کم‌آبی در این استان است. در حال حاضر مراتع خراسان شمالی پاسخگو این میزان از دام نیست.

او با بیان اینکه یک میلیون و 100 هزار رأس دام مجاز در خراسان شمالی وجود دارد، گفت: میزان دام غیرمجاز در مراتع این استان دو برابر رقم مذکور است. یکی راه‌های مهم مقابله با کم‌آبی در مراتع این استان می‌توان به تعدیل دام‌های مازاد اشاره کرد؛ این موضوع چندین سال است که مطرح شده اما به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه پوشش گیاهی مراتع برای این استان حتی از جنگل نیز مهم‌تر است، چراکه سطح مراتع در خراسان شمالی بیشتر از جنگل‌هاست، افزود: از بین رفتن پوشش گیاهان مراتع باعث می‌شود موقع بارندگی، آب‌ها به سیلاب تبدیل شوند؛ این در صورتی است که با پوشش گیاهی مناسب سرعت حرکت آب‌ها کاهش پیدا کرده و به سفره‌های زیر زمینی نفوذ می‌کنند.

اسدی با اشاره به اینکه ایران یک کشور صنعتی نیست، عنوان کرد: خاک برای ما ارزش فراوانی دارد؛ بنابراین نباید به هر قیمتی آن را از دست بدهیم. با از بین رفتن پوشش گیاهی خاک از بین می‌رود.

این مقام مسئول عنوان کرد وجود دو برابر دام مازاد در استان خراسان شمالی، این استان را از لحاظ تأمین آب با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. او معتقد است تا زمانی که تعادل مرتع و دام برقرار نشود، وضع موجود بهبود پیدا نخواهد کرد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی می‌گوید: تأمین علوفه، تعدیل دام و مرتع، تغییر ژنتیک، راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی بهترین روش مقابله با این مشکل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید