Iranian Agriculture News Agency

اما و اگرهای توسعه پایدار،

گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده توسعه استان همدان

همدان خطه‌ای از سرزمین کهن ایران است که به دلیل برخورداری از منابع طبیعی بکر، رودخانه‌های خروشان، آبشارها، قنوات فراوان و آب و هوایی کوهستانی و دلنشین همواره مهد تاریخ و تمدن بوده است.

گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده توسعه استان همدان

به گزارش ایانا، کشاورزی در همدان قدمتی به طول تاریخ ایران داشته و دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری است که در دنیا با نام Agritourism  یا همان گردشگری کشاورزی شناخته می‌شود، ده‌ها روستای مستعد توسعه طبیعت‌گردی در این استان با برخورداری از تفرجگاه‌های طبیعی، دشت‌ها، جنگل‌ها و باغات از مصادیق پتانسیل گردشگری در بخش کشاورزی بشمار می‌آیند.

سهم قابل‌توجه همدان در تولید محصولات استراتژیک نظیر سیب‌زمینی، گندم و جو بیانگر نقش مهم کشاورزان این استان در تأمین امنیت غذایی است همچنین اختصاص جایگاهی برتر و شهرت جهانی در تولید محصولات کشاورزی ازجمله گردو ، انگور و سیر نشانگر وجود ظرفیتی کم‌نظیر در بهره‌گیری از توسعه بخش کشاورزی برای رشد صنعت گردشگری در همدان است.

هرساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی در این استان جشنواره‌هایی متنوعی با محوریت نوع محصول برگزار می‌شود که زمینه را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند. برگزاری جشنواره گردو، سیب، زردآلو، گیلاس و انگور از نمونه جشن‌های فصلی در بخش کشاورزی هستند که شادی و امید را در میان مردم نهادینه کرده و برای گردشگران جذاب و دیدنی هستند.

افتخار حضور حکیم بوعلی سینا در همدان نیز یکی از ظرفیت‌های چشمگیر توسعه گردشگری با محوریت بخش کشاورزی است، تولید گیاهان دارویی خاص همدان  ازجمله بومادران، ختمی، موسیر، گون، گشنیز و رازیانه در دامنه‌های سرسبز الوند و همچنین در سطح اراضی کشاورزی استان پایه و اساس رشد و ترقی طب سنتی را بنا نهاده است، همچنین وجود باغ گیاهان دارویی در شهر همدان نیز فضایی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به این حوزه محسوب می‌شود.

با عنایت به اینکه بخش کشاورزی در سراسر استان همدان دارای جذابیت‌های گردشگری است برای هر شهرستان به‌صورت ویژه می‌توان برنامه‌های خاص گردشگری کشاورزی ارائه کرد. گردو شهرستان تویسرکان، انگور ملایر، سیب نهاوند، آلو اسدآباد، سیب‌زمینی بهار از نمونه بسترهای آماده بهره‌برداری در گردشگری بشمار می‌آیند.

در این راستا همچنین باید به کوچ عشایر به نقاط مختلف استان اشاره کرد، ایلات و عشایر استان همدان که در اردیبهشت‌ماه به استان واردشده و در دشت‌ها و مناطق بکر طبیعی مستقر می‌شوند با سبک زندگی ویژه و همچنین آداب‌ و رسوم خاص خود یکی از پتانسیل‌های ویژه گردشگری در استان محسوب می‌شوند که همواره مورد غفلت قرارگرفته است.

گردشگری کشاورزی با گردشگری غذا پیوند خورده که جذابیت آن را بیشتر می‌کند با توجه به فاصله بین تولید محصولات کشاورزی با بازار مصرف بسیاری از مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به حضور در مزارع هستند تا از نزدیک با تولید محصولات کشاورزی آشنا شده و تجربه کسب کنند در این راستا فرصت مغتمی برای کشاورزان وجود دارد تا با جذب گردشگران در مزارع کسب درآمد کرده و افزایش درآمد داشته باشند.

به‌طور قطع بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه استان همدان داشته و از فرصت‌های چشم‌گیری برای جذب گردشگر برخوردار است این امر بخصوص در سال 2018 که همدان قرار است میزبان اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی و اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری UNWTO باشد و این دو رویداد به‌عنوان فرصتی برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری استان فراهم‌شده، می‌تواند روند توسعه گردشگری استان را نیز تسریع کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید