Iranian Agriculture News Agency

کارشناس بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد؛

اولین بزغاله‌های دورگه آلپاین- محلی در استان فارس به دنیا آمدند

ایانا-فارس : کارشناس بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای موفق طرح آمیخته گری 400 رأس بز نژاد آلپاین با گونه بومی استان فارس خبر داد.

اولین بزغاله‌های دورگه آلپاین- محلی در استان فارس به دنیا آمدند

 یکی از مشهورترین نژادهای بز در جهان نژاد آلپاین است. بز نژاد آلپاین بسیار مقاوم و سازگار به شرایط اقلیمی متفاوت است که طول دوره شیردهی طولانی، کمیت و کیفیت بالای شیر تولیدی و احتمال چند قلوزایی بالا از ویژگی‌های برتر این نژاد نسبت به نژاد بومی استان فارس است.

کارشناس بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به‌منظور اصلاح نژاد دام سبک استان و باهدف افزایش بهره‌وری در واحدهای دامی، از آبان ماه سال گذشته تاکنون 400 رأس بز ماده محلی از سه گله استان فارس با اسپرم بز آلپاین تلقیح مصنوعی شدند، این گله‌ها در شهرستان‌های لامرد و خرامه هستند.

رضا فروزنی با بیان اینکه در فروردین ماه سال جاری اولین بزغاله‌هایی با 50 درصد ژن آلپاین به دنیا آمدند و افزود: در مراحل بعدی آمیخته‌گری بین همین آمیخته‌ها با 50 درصد خلوص نژاد آلپاین صورت می‌گیرد.

وی به دامداران توصیه کرد تا به‌منظور پایش و ارزیابی عملکرد این نژاد در شرایط استان فارس و مقایسه با نژاد بومی،  حداقل 5 رکورد تولید شیر را  به فاصله یک ماه در سامانه مرکز اصلاح نژاد ثبت کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید