Iranian Agriculture News Agency

در سطح 16 هزار هکتار؛

کاشت طلای سفید در فارس

ایانا-فارس : پنبه به سبب اهمیت و نقش مؤثر در اقتصاد کشورها به طلای سفید معروف است و استان فارس به دلیل حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مساعد مقام اول عملکرد در واحد سطح پنبه " و رتبه دوم سطح زیر کشت پنبه در کشور داراست.

کاشت طلای سفید در فارس

کاشت پنبه در استان فارس از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان خردادماه  ادامه دارد. بیشترین محصول پنبه فارس در شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت، فساو استهبان تولید می‌شود.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از پیش‌بینی کاشت پنبه در سطحی بالغ‌ بر 16 هزار هکتار از اراضی این استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: در صورت عدم بروز حوادث غیر مترقبه از این سطح بیش از 56 هزار تن پنبه برداشت خواهد شد.

احمد دهقان  با اشاره به "مقام اول عملکرد در واحد سطح پنبه استان فارس" و رتبه دوم سطح زیر کشت پنبه این استان در کشور در سال گذشته، گفت: در سال زراعی جاری با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب، کاشت ارقام زودرس پنبه باصرفه جویی 2 هزار مترمکعب در هر هکتار در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری با تنوع‌بخشی به ارقام مختلف پنبه و استفاده از ارقام مختلف زودرس تولید داخلی اعم از خرداد، گلستان، ساجدی و ارمغان و همچنین استفاده از ارقام وارداتی زودرس از کشور ترکیه و عمان بیشترین گستردگی در توزیع بذر لیبل دار نسبت به سنوات گذشته داریم.

دهقان افزود: با هدف کاهش هزینه‌ها و ضایعات و توسعه کشت این محصول  استراتژیک سه دستگاه کمباین مخصوص برداشت پنبه به ناوگان مکانیزاسیون استان پیوسته و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته سه دستگاه دیگر نیز به این استان تخصیص یابد.

وی گفت: در کاشت پنبه با استفاده از روش بدون خاک‌ورزی و به‌کارگیری روش‌های آبیاری نوین و استفاده از ارقام زودرس تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

 دهقان به کشاورزان توصیه کرد: در تعیین زمان مناسب کشت از مشاوره کارشناسان کشاورزی استفاده کنند تا دچار دوباره‌کاری و هدر رفت نهاده‌ها و افزایش هزینه نشوند، همچنین در تمام مراحل از کشت تا برداشت از ماشین‌آلات مناسب و مکانیزاسیون استفاده کنند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید