Iranian Agriculture News Agency

در پی اعتراضات کامیون‌داران

دامداران کرمانشاه با کاهش نهاده‌های دامی روبه‌رو شدند

بالاخره گوشت کرمانشاه ارزان شد

ایانا-کرمانشاه : اعتراضات اخیر کامیون داران و نوسانات نرخ ارز ، دامدارن استان کرمانشاه را در تامین نهاده‌ها با مشکل رو به رو کرده است.

دامداران کرمانشاه با کاهش نهاده‌های دامی روبه‌رو شدند

 

در چند روز اخیر شاهد اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور بودیم. رانندگان علت این اقدام خود را ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بیان کرده‌اند. اما این امر باعث شد تا دامداران کرمانشاهی که نهاده‌های دامی آن‌ها از سایر استان‌ها تأمین می‌شود؛ با مشکل روبه‌رو شوند.

البته این تنها یک روی سکه مشکلات دامی این استان است، روی دیگر آن گرانی خارج از عرف گوشت در این استان بوده که طبق صحبت‌های رئیس اتحادیه قصابی‌های کرمانشاه،‌ «فاصله زیاد میادین دام از کشتارگاه‌ها، هزینه زیاد خدمات کشتارگاهی، ورود دلال‌ها به بازار گوشت، نبود نظارت و صادرات بی‌رویه» از مهم‌ترین دلایل است. البته معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایانا این نوید را می‌دهد که قیمت گوشت به روال سابق برگشته و در حال حاضر گوشت با قیمت 45 تا 47 هزار تومان به فروش می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه اعتراضات کامیون‌داران را یکی از عمده مشکلات دامداران عنوان کرد و به ایانا گفت: از سویی این امر باعث شده که دامداران در تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبه‌رو شوند و از سوی دیگر عدم تعادل در نرخ ارز دامداران را در خرید علوفه سردرگم کرده است.

بهرام خانی، استان کرمانشاه را به‌عنوان یکی از معدن‌های دام و گوشت در کشور معرفی کرد و افزود: جمعیت دامی استان کرمانشاه 4.7 میلیون واحد دامی است.

وی از کاهش قیمت گوشت در کرمانشاه خبر داد و گفت: تدبیر در صادرات دام در کاهش قیمت گوشت متأثر بوده است.

وی بابیان اینکه کرمانشاه بیش از نیاز استان گوشت تولید می‌کند اظهار کرد: در مقطعی از زمان با افزایش صادرات به داخل و خارج کشور باعث شد که گوشت در این استان با افزایش قیمت مواجه شود.

خانی دلایل کارشناسان مبنی بر تأثیر فاصله زیاد میادین دام از کشتارگاه‌ها، هزینه زیاد خدمات کشتارگاهی بر قیمت گوشت  را تکذیب کرد و ادامه داد: فاصله دور کشتارگاه‌ها تأثیر خیلی کمی بر قیمت گوشت دارد و از سویی هزینه‌های کشتارگاه‌ها طبق عرف گرفته می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از بارش باران در بهار امسال گفت: بارش باران باعث شده مراتع سرسبز باشد و این امر دامداران را مصمم می‌کند که دام‌های خود را تا زمان پرواربندی نگه‌دارند این در حالی است که در زمان خشک‌سالی عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و دام‌ها زودتر روانه بازار می‌شوند و این امر رفته‌رفته بر قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه با اشاره به حضور 5 واحد میدان دام صنعتی در استان گفت: این واحدها برخلاف نظر برخی از مردم کاملاً صنعتی است و در حال حاضر مقدمات ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی سایر واحدها در سطح استان انجام شده است.

خانی در توضیح احداث میدان فروش گوسفند در منطقه ماهیدشت که منطقه‌ای بی‌آب است، گفت: در زمان احداث این کشتارگاه آن منطقه با مشکل بی‌آبی مواجه نبود؛ اما این امر دلیل اصلی عدم راه‌اندازی این میدان نیست.

وی افزود: از عمده دلیل اصلی آن می‌توان به مشکل حقوقی( بدهی بانکی) و مشکل بهداشتی اشاره کرد.

وی این استان را عاری از هرگونه بیماری شامل تب کریمه کنگو دانست و گفت:  تا به امروز مشکلی در خصوص بیماری دامی در این استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید