Iranian Agriculture News Agency

فرزندانی که از زندگی عشایری فرار می‌کنند

زنگ خطر برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد

کاهش ۵۰ درصدی جمعیت مولد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از کاهش 50 درصدی عشایر این استان خبر داد و گفت: واقعیت این است که فرزندان عشایر ما تمایلی به ادامه زندگی عشایری خود ندارند.

زنگ خطر برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد

زندگی مردمان عشایر با کوچ پیوند خورده و در طول سال 2 بار، باروبندیل سفر را می‌بندند و دل به کوه‌ها و کوهسارها می‌زنند. در گذشته تعداد عشایر ایران بیشتر بود، اما متأسفانه، به‌مرور زمان خیلی از آن‌ها به یکجانشینی رو آوردند. کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان دومین استان از لحاظ جمعیت عشایر، امروزه حال خوشی ندارد. خشک‌سالی، مشکلات دامی و... باعث شده جوانان زندگی ساده زیستی را رها کرده و به سمت دنیای پرهیاهوی شهری بروند.

مجید علی‌پور در خصوص وضعیت جامعه عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد به ایانا می‌گوید: جمعیت 126 هزار نفری عشایر این استان در طول 30 سال گذشته به حدود نصف رسیده و این زنگ خطری است که باید با یک انسجام همه‌جانبه آن را جدی بگیریم.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیش از 90 درصد جامعه عشایری این استان از کودک 10 ساله تا پیرمرد 60 ساله دارای فعالیت اقتصادی و به‌نوعی اشتغال هستند؛ اما بخشی از جوانان و فرزندان عشایر از این نوع زندگی فرار می‌کنند.

علی‌پور با اشاره به خدمات نظام اسلامی و دولت تدبیر و امید به جامعه عشایری گفت: موضوع سقط جنین دام عشایری یکی از چالش‌های بزرگی است که کمر عشایر ما را شکسته و تاکنون نتوانستیم آن را مهار کنیم.

وی ادامه داد: از یک میلیون و 150 هزار رأس دام عشایری، بیش از 15 درصد آن‌ها به بیماری سقط جنین مبتلا هستند.

این مسئول با بیان اینکه عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از 36 درصد شیر و 56 درصد گوشت مردم این استان را تأمین می‌کنند، بر اهمیت رسیدگی به مشکلات این قشر مولد جامعه تأکید کرد.

علی پور تصریح کرد: در 570 نقطه‌ای که سامانه‌های عشایری داریم همانند یک پایگاه امنیتی، شاهد کمترین مشکلات به لحاظ تخریب طبیعت و آتش‌سوزی‌ها بودیم.

وی از اجرای برنامه چندقلوزایی در دام‌های عشایری و انتخاب یک درختچه سازگار با محیط زیست و کم‌آبی به جای اکالیپتوس در مناطق عشایری خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید