Iranian Agriculture News Agency

قصه پر غصه قطع درختان نیشابور

سودجویان تیشه به ریشه طبیعت زدند

ایانا-خراسان رضوی : انگار قصه قطع درختان تمامی ندارد. درختانی که ریه زمین به شمار می‌روند و به زندگی حیات می‌بخشند، هرازگاهی زخمی بر تن‌شان می‌خورد.

سودجویان تیشه به ریشه طبیعت زدند

سنت درختکاری یکی از سنت‌های برگرفته از اسلام است و در روایات آمده هرکس شاخه‌ای از درختی را بشکند گویا بال فرشته‌ای در آسمان را شکسته است. با همه این تفاسیر هستند کسانی که گویا قطع درختان را به هر بهانه‌ای دوست دارند و شبانه به دور از هیاهوی جنگل، تیشه به ریشه درختان می‌زند. این بار ماراتن قطع درختان در جنگل تاغ در میان جلگه نیشابور رخ داد. جایی که به دلیل افزایش درآمد حاصل از فروش ذغال؛ این روزها بازارش حسابی داغ شده است.درختانی که عمری ستون زمین بودند به یکباره اثری از آنها باقی نمی‌­ماند.

کارشناس حقوق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور در این خصوص به ایانا می‌­گوید: اسفند ماه سال 96 شبانه برخی از افراد بومی اقدام به قطع 80 اصله از جنگل تاغ میان جلگه نیشابور کردند.

محمدحسین صالی با بیان اینکه این افراد توسط مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی نیشابور دستگیر شدند،  گفت: معمولا افراد سودجویی که اقدام به قطع درختان می‌کنند به سرعت و خارج از نوبت به پرونده آنها رسیدگی می‌شود.

وی اظهار کرد: قاضی دادگاه عمومی بخش میان جلگه در استان خراسان رضوی با صدور رای جایگزین حبسی متهم به قطع درختان در مناطق قرق شده را به چهارصد ساعت خدمت عمومی رایگان در اداره منابع طبیعی نیشابور جهت کاشت نهال به صورت چهار ساعت در روز ملزم کرد.

وی هدف از قطع درختان را استفاده در کوره‌های صنعتی سطح شهر عنوان کرد و گفت: سودجویان درختان قطع شده را به کوره های صنعتی می‌فروشند و یا با سوزاندن درختان آنها را به ذغال تبدیل می­‌کنند.

وی عنوان کرد: افزایش نرخ قیمت زغال و همچنین افزایش مصرف آن، باعث شده تا افراد بیشتری اقدام به قطع غیر قانونی درخت کنند.

کارشناس حقوق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور اظهار کرد: متاسفانه در 2 سال گذشته به علت سودآوری و معیشت این کار، افراد بسیاری اقدام به قطع درخت می‌کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید