Iranian Agriculture News Agency

در راستای شایعه مسمومیت قارچ دکمه‌ای؛

قارچ دکمه‌ای مسموم نمی‌کند

ایانا-فارس : احتمال سمی بودن قارچ دکمه‌ای تولیدی در واحدهای صنعتی و سنتی استان فارس صفر است.

قارچ دکمه‌ای مسموم نمی‌کند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تعداد 308 واحد تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای صنعتی و سنتی با ظرفیت سالیانه ۱۱ هزار تن در استان فارس مشغول فعالیت هستند.

  مجید رضا پاکاری افزود: این تولیدات در سالن‌هایی با بخار80 درجه سانتی‌گراد پاستوریزه می‌شوند به همین دلیل عاری از هرگونه آلودگی هستند.

وی تصریح کرد: سویه اسپان مورد استفاده در مراکز تولید کمپوست و در شرایط کاملاً پاستوریزه و با استفاده از تجهیزات پیشرفته با کمپوست تلقیح شدند و به‌صورت بلوک درآمده و در اختیار واحدهای تولید قارچ قرار می‌گیرد. این سویه کاملاً خوراکی و غیر سمی و در مراکز تحقیقاتی تولید می‌شوند بنابراین احتمال سمی بودن آن‌ها صفر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در طبیعت (جنگل‌ها، باغات و اراضی کشاورزی) انواع سمی قارچ به‌صورت خودرو رشد می‌کنند و شناسایی آن‌ها از ظاهرشان حتی برای متخصصان مشکل بوده و شناسایی آن با آزمایش در آزمایشگاه امکان‌پذیر است، بنابراین بروز مسمومیت فقط از طریق مصرف قارچ‌های تولیدشده در فضای آزاد امکان دارد.

وی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: شایعه‌پراکنی‌های منتشر شده در فضای شبکه‌های مجازی در ارتباط با عدم مصرف قارچ دکمه‌ای کاملاً بی‌اساس و غیر کارشناسی شده بوده و همه می‌توانند با اطمینان از قارچ‌های تولید و بسته‌بندی‌شده در مراکز معتبر استفاده نمایند.

پاکاری افزود: جای تأسف دارد عده‌ای برای ضربه زدن به صنعت قارچ کشور و واردکردن ضرر و زیان به تولیدکنندگان این حوزه اقدام به تشویش اذهان می‌کنند. امیدواریم مسئولین ذی‌ربط ضمن شناسایی سود جویان فرصت‌طلب اقدامات مقتضی لازم را  انجام دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید