Iranian Agriculture News Agency

پسته‌های کرمان دیگر خندان نیستند

کشاورزان بدون پسته هزینه خود را مدیریت کنند

ایانا-کرمان : بزرگ‌ترین منبع اقتصاد کشور بعد از نفت صادرات پسته است، پسته دومین محصول ارزآور کشور محسوب می‌شود؛ اما طبق اعلام مسئولان استانی کرمان، امسال 85 درصد به باغات پسته آسیب وارد شده است.

پسته‌های کرمان دیگر خندان نیستند

محسن جلال‌پور تاجر 40 ساله پسته در یادداشتی با عنوان "بدترین وضعیت پسته در 50 سال گذشته" نوشت: "شنیده بودم که امسال برای باغداران کرمانی سال خوبی نیست تا این‌که بدتر از آن را به چشم دیدم. آنچه امسال اتفاق افتاده در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است. چهل سال است که با درخت و باران و خاک آشنا هستم و به‌جرأت می‎گویم که تاکنون چنین سال کم‌محصولی را به‌یاد ندارم. در بسیاری از باغ‌های پسته آن‌قدر محصول کم است که کفاف مصرف خانگی را هم نمی‌دهد. این یادداشت در حالی از سوی تاجر پسته نوشته شد که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از خسارت 85 درصدی به محصولات پسته خبر داد.

حسین رضایی یکی از بزرگ‌ترین علت‌ها را گرمای مهلک اول سال عنوان کرد و به ایانا گفت: قبلاً هشدار داده بودیم که سال ۹۷ پسته نداریم و کشاورزان باید هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

وی افزود: امسال گرمای مهلک دهه اول فروردین بیشترین تأثیر در کاهش محصول داشت؛ به‌طوری‌که دما تا مثبت ۳۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. این در حالی است که بهترین دما برای رشد رویشی و زایشی بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است. به‌ویژه رقم‌های احمداقایی و اکبری خیلی که به این گرمازدگی حساس هستند.

رضایی عنوان کرد که برای امسال پیش‌بینی ۳۰ هزار تن محصول پسته داشتیم؛ اما خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 65 هزار تن پسته تولید شده است، اظهار کرد: این مقدار تولید 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرده است. اما این پول را کشاورزان دوباره در زمینه پسته ( مانند: پول کارگر، تیلر، سم و...) هزینه کردند. بنابراین همیشه آخرین نفری که پول نصیبش می‌شود، خود کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه عامل بعدی خسارت، نوسانات دمایی در بهمن و اسفندماه سال گذشته بود، تصریح کرد: گرمای زیاد بهمن‌ماه و بعد از آن اُفت دما، موجب ریزش خوشه در رقم‌های کله قوچی و اکبری شد.

رضایی عنوان کرد: در رفسنجان سرمایی که برای درخت پسته مؤثر است در ۱۷ سال گذشته به یک هزار ساعت نمی‌رسد. این میزان سرما برای رقم‌های اکبری و فندقی کافی نیست و می‌تواند در تولید محصول اختلال ایجاد کند.

وی افزود: رقم اکبری یک هزار و ۲۰۰ ساعت، کله قوچی نزدیک ۶۰۰ ساعت، احمد آقایی ۷۰۰ ساعت و فندقی بین ۸۰۰ تا هزار ساعت سرما نیاز دارد؛ ولی متأسفانه در این سال‌ها حدود۷۵۰ ساعت سرما تأمین شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان به کشاورزان توصیه کرد که از رقم احمدآقایی استفاده کنند زیرا نیاز کمتری به سرما دارد.

رضایی با بیان اینکه کشاورزان درختان خود را رها نکنند، گفت: وضعیت تغذیه درختان مناسب نیست و کیفیت و کمیت آب‌ها می‌تواند روی درخت تأثیر بگذارد، اگر ضعف تغذیه همین‌گونه پیش برود سه سال یک‌بار درختان محصول می‌دهند. که این مسئله توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

رضایی با اشاره به ارزآوری محصول پسته گفت: بزرگ‌ترین اقتصاد کشور بعد از نفت صادرات پسته است، پسته دومین محصول ارزآور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید