Iranian Agriculture News Agency

758 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی

کشاورزان آذربایجانی همراه با سرما اشک ریختند

آذربایجان غربی ازلحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در بیشتر فصول سال، سیل‌های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می‌شود و سرمازدگی‌های زودرس بهاره نیز بخش کشاورزی استان را تهدید می‌کند.

کشاورزان آذربایجانی همراه با سرما اشک ریختند

تغییرات شرایط محیطی، متنوع‌تر شدن عوامل خطر و ترکیب با سایر عوامل خطرساز ازجمله تهدیدها و مخاطرات جدی بخش کشاورزی هستند، بروز سالانه خسارات مادی فراوان به بخش کشاورزی در منطقه لزوم توجه به زیرساخت‌ها، ابزارهای لازم برای پیشگیری و تسریع در روند بازسازی بعد از وقوع این حوادث در استان را دوچندان می‌کند.

کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان، سالانه بخش مهمی از تولیدات محصولات کشاورزی و دامی با بروز خسارت و بلایای طبیعی از دسترس خارج می‌شود که می‌توان با شناسایی و کاهش عوامل خطر در بروز خسارت به توسعه پایدار در تولید محصولات کشاورزی و دامی دست یافت.

با توجه به آمارهای تکان‌دهنده درباره سرمازدگی و میزان خسارات وارده آن به بخش کشاورزی در سال زراعی جاری و آگاه‌سازی کشاورزان و نیز باغداران در راستای مقابله و کاهش حجم خسارات وارده با اجرای برنامه‌های ترویجی و بیمه محصولات کشاورزی ضروری است.

 

تداوم بارش بیش از 1200 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به خسارات وارد شده بر اثر سرمازدگی و یخبندان به محصولات کشاورزی در استان گفت: طبق گزارش‌ها اکیپ‌های اعزامی برآورد خسارت از فروردین‌ماه سال جاری تا 15 اردیبهشت‌ماه بر اثر وقوع سیل و تگرگ، باد و طوفان، خشک‌سالی، سرمازدگی و یخبندان بیش از 758 میلیارد و 600 میلیون تومان به محصولات زراعی و باغی، منابع طبیعی، دام و طیور و تأسیسات کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

پرویز امجدی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه، با تداوم بارش شدید، باران و سیل و تگرگ در روز 14 اردیبهشت‌ماه در روستاهای برده‌کش، دربند، دلو، ثمرتو، اسلام‌آباد وناناس منطقه دیزج دول و چند روستا در منطقه سرو شهرستان ارومیه و برخی دیگر از شهرستان‌ها و بارش برف در ارتفاعات شهرستان ارومیه در روز یکم اردیبهشت‌ماه درمجموع بیش از یک هزار و 200 میلیارد ریال به مجموع خسارات وارده به بخش کشاورزی استان اضافه شد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیررس بهاره در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه‌دار استان اعم از سیب و انگور اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس از میوه‌دهی محصول و دیگر بررسی‌های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقباً اعلام می‌شود و به علت تداوم سامانه بارشی برف و باران و کاهش شدید دما در بیشتر شهرستان‌ها سطح و میزان خسارت سرما و یخبندان در استان به‌تدریج افزایش یافته است که گزارش‌ها ارسالی از طریق کارشناسان حاکی از افزایش خسارت است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مشکل اساسی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه، پرداخت خسارت به کشاورزانی است که بیمه ندارند، گفت: در این زمینه نیز دولت سعی کرده با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت یا استمهال وام‌های کشاورزان، بخشی از خسارت وارد به این افراد را پرداخت کند.

این مسئول ادامه داد: در سال زراعی جاری در حدود 13 هزار هکتار از باغ‌های استان تحت پوشش بیمه تکمیلی کشاورزی قرار گرفته‌اند و حدود 12 هزار و 500 هکتار نیز دارای پوشش بیمه پایه هستند که کلیه خسارت سرمازدگی باغ‌ها را دریافت خواهند کرد.

 

بیش از 135 هزار هکتار از محصولات زراعی استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تاکنون بیش از 135 هزار هکتار از محصولات زراعی بهاره و پاییزه استان در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفتند و با توجه به اینکه بیمه محصولات بهاره هنوز تداوم دارد از زارعان استان درخواست داریم جهت بهره‌مندی از خدمات صندوق بیمه کشاورزی، با مراجعه به دفا‌تر بیمه کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی با آگاهی از حق بیمه و شرایط تعهد بیمه‌گری، نسبت به پوشش بیمه‌ای محصول خود در مدت‌زمان مقرر اقدام کنند.

کریم‌زاده یادآور شد: در حال حاضر هفت هزار و 235 هکتار از محصولات زراعی بهاره استان اعم از چغندرقند، نخود، آفتابگردان و پیاز علاوه بر محصولات زراعی پاییزه تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته‌اند که با توجه به تداوم روند بیمه‌گذاری محصولات بهاره تا پایان اردیبهشت‌ماه، امیدواریم این میزان سطح بیمه نیز ارتقا یابد.

این مسئول گفت: در حال حاضر هشت هزار و 261 هکتار از مراتع استان، 19 میلیون و 750 هزار قطعه طیور، 100 هزار کندوی زنبورعسل و 72 هزار رأس دام سنگین و سبک در استان در سال جاری تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در سال گذشته حدود 80 تا 90 درصد سطوح بیمه‌شده در سنوات گذشته مشمول دریافت غرامت شده‌اند و به‌طور میانگین 50 درصد خسارت وارده به کشاورزان پرداخت‌شده است.

وی بیان کرد: غرامت پرداختی به خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه ازجمله عدم باروری و تلقیح در سال ۹۶ نیز در بین سه تا چهار میلیون تومان متغیر بود.

وی، عدم تخصیص به‌موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان را یکی از چالش‌های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان عنوان کرد و افزود: افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگ‌سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و نصب سامانه‌های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغ‌های استان برای کاهش تأثیرات مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی استان مهم است.

کریم‌زاده اظهار کرد: در بین سیاست‌های مختلف حمایتی، بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و درنتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان موردتوجه و تأکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی، به‌عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به هدف‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی، در بانک کشاورزی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است.

این مسئول تأکید کرد: زارعان استان با آموزش و افزایش آگاهی خود در زمینه رعایت تاریخ کشت و استفاده از روش‌های به زراعی و بهسازی، کشاورزی حفاظتی، رعایت تراکم کشت و تغذیه مناسب اراضی زیر کشت خود می‌توانند از میزان خسارت ناشی از سرمازدگی و خشک‌سالی به اراضی زیر کشت محصول خود بکاهند.

 

سالانه حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های استان خسارت وارد می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این زمینه گفت: سالانه به‌طور میانگین در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های استان خسارت وارد می‌شود که قسمت اعظمی از این میزان خسارت ناشی از سرمازدگی درختان میوه است.

عزیز امانی تغییر الگوی کشت، استفاده از ارقام دیرگل‌ده و زودبازده، نصب دکل‌های بادی، سامانه‌های ضدتگرگ و سرمازدگی و همچنین آموزش، ترویج و آگاه‌سازی کشاورزان از مزایای استفاده از این سامانه‌ها و به‌کارگیری آخرین یافته‌های تحقیقاتی در این زمینه را ازجمله راهکارهای پیشگیری از وقوع سرمازدگی در باغ‌های استان ذکر کرد.

وی افزود: با توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی در سال‌های اخیر و مدیریت صحیح مقابله با آفات و بلایای طبیعی ازجمله سرمازدگی می‌توان شاهد تولید باکیفیت و کمیت بالا در استان بود که باغداران با مدیریت صحیح می‌توانند درصد خسارت وارده به باغ‌های خود را کاهش دهند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید