Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی استان اردبیل:

اولین همایش سرشاخه‌زنی گردوی مقاوم به سرما

ایانا-اردبیل : معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای 5 هزار بهره‌بردار گردو بوده که در سال‌های اخیر به دلیل سرمازدگی محصول، دچار خسارات شدید مالی شدند.

 اولین همایش سرشاخه‌زنی گردوی مقاوم به سرما

احمد شهریار گفت: از مجموع  4 هزار و 200 هکتار باغ‌های گردوی استان 2 هزار و 500 هکتار در خلخال واقع‌شده و این شهرستان بیشترین سهم تولید این محصول کشاورزی اردبیل را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: سالانه بیش از 34 هزار تن انواع محصولات باغی از بیش از 40 هزار هکتار باغ‌های میوه مناطق سردسیری و نیمه گرمسیری استان تولید می‌شود و شهرستان خلخال با برخورداری از 7 هزار و 300 هکتار باغ‌های میوه سهم قابل‌توجهی در تولیدات باغی این استان به‌ویژه محصول گردو به خود اختصاص داده است.

شهریار بابیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی باغ‌های گردو ضروری به نظر می‌رسید افزود: برگزاری نخستین همایش سرشاخه زنی گردو در خلخال و قطب تولید محصول گردوی استان با حضور پرفسور ییلماز از دانشمندان معروف در زمینه محصول گردو با هدف بهره‌مندی بهره‌برداران گردوی استان اردبیل از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای کاهش آسیب‌های طبیعی و نیز افزایش راندمان این محصول صورت می‌گیرد.

وی گفت: همایش و کارگاه آموزشی سرشاخه زنی گردو در خلخال به مدت 2 روز به‌صورت تئوری و عملی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود نتیجه این همایش جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما، دیر گل ده و پر محصول گردو در استان باشد.

پرفسور صلاح‌الدین ییلماز از کشور ترکیه نیز عنوان کرد: انتقال یافته‌های علمی در کاهش خسارات سرمازدگی درختان گردو و افزایش راندمان تولید این محصول در کشور ایران را برای خود افتخار می‌داند.

وی گفت: با توجه به کسب تجربه موفق مقابله با پدیده طبیعی سرمازدگی باغ‌های گردو در کشور خود ، با انتقال آخرین یافته‌های علمی و تکنولوژی روز دنیا در بحث سرشاخه زنی درختان انتظار دارد سطح باغ‌های گردوی خلخال که در معرض هیجانات طبیعی بیشتری نسبت به ترکیه قرار دارند از 2 هزار و 500 هکتار فعلی با 10 برابر افزایش به 25 هزار هکتار در آینده افزایش یابد.

بر اساس این گزارش: شهرستان خلخال با برخورداری از 49 هزار و 89 هکتار اراضی کشاورزی ، 41 هزار و 450 هکتار اراضی زراعی و هفت هزار و339 هکتار اراضی باغی و تولید سالانه 57 هزار و 80 تن محصولات زراعی و 33 هزار و 900 تن محصولات باغی سهم بزرگی در تولید محصولات زراعی باغی استان اردبیل دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید