Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

کشاورزان قزوینی 2000 میلیارد خسارت دیدند

سرمازدگی یکی از چالش‌های بزرگ قزوین است که متأسفانه در سرمازدگی اخیر، این استان از لحاظ ریالی در بالاترین میزان آسیب نسبت به ۲۱ استان دیگر کشور قرار گرفته است.

کشاورزان قزوینی 2000 میلیارد خسارت دیدند

ایانا - قزوین: تنوع اقلیمی قزوین زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان را فراهم کرده است؛ به‌طوری‌که انواع محصولات، انگور، گندم، جو، یونجه، زعفران، چغندرقند، زیتون، گیلاس، سیب، هلو و... در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی استان قزوین کشت می‌شود. مزیتی که قزوین را از شهرهای دیگر متفاوت می‌سازد باغستان‌های سرسبز با قدمتی 1400 ساله است که گرداگرد شهر قزوین را فراگرفته‌اند، اما امسال قزوین دیگر قزوین پر محصول نیست.

در این باره رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سرمازدگی اخیر دو هزار میلیارد تومان خسارت به محصولات زراعی و باغی استان وارده شده است.

فاطمه خمسه افزود: در این سرمازدگی بیش از ۸۰ درصد به محصولات زراعی و باغی آسیب وارد شده که باید با پرداخت بیمه محصولات کشاورزی، استمهال وام‌ها و در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان و باغداران مشکل را مرتفع کرد.

خمسه تصریح کرد: استان قزوین با دارا بودن ۴۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کانال در حال حاضر در مزارع گندم آبی شرایط خوب و مشکلی وجود ندارد؛ اما در مزارع گندم دیم با توجه به عدم نزولات جوی در زمان مناسب با مشکل روبه‌رو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه این استان دارای شش شهرستان، ۲۷ مرکز بخش و ۱۰۵ پهنه کشاورزی دارد گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در حوزه‌های زراعی و باغی مشغول فعالیت هستند که بیش از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کنند.

خمسه به اهمیت دشت حاصلخیز قزوین در تولید انواع محصولات کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، به‌کارگیری ماشین‌آلات و مکانیزاسیون و حل مشکل آب می‌توان این میزان تولید محصولات کشاورزی را به هفت درصد افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات و طرح‌های در دست اقدام این سازمان در راستای توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی؛ اقدامات خوبی برای تجهیز اراضی کشاورزی و باغی به سامانه‌های نوین آبیاری انجام‌شده که بعد از مصوبات سفر هیئت دولت به استان مبنی بر اجرای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ این مهم محقق شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید