Iranian Agriculture News Agency

پس از ۱۹ سال خشک‌سالی در خراسان‌جنوبی

سامانه‌های نوین آبیاری به داد کویرنشینان می‌رسد

ایانا-خراسان جنوبی : پس از سال‌ها خشک‌سالی در استان خراسان جنوبی نوید اجرای موفق سیستم‌های نوین آبیاری در این استان، مردم کویر را خوشحال‌ کرد.

سامانه‌های نوین آبیاری به داد کویرنشینان می‌رسد

خشک‌سالی، واژه‌ای که مردم خراسان جنوبی 19 سالی می‌شود که با آن خو گرفته‌اند، به‌طوری‌که چندی پیش مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از درگیری 100 درصدی خراسان جنوبی با خشک‌سالی خبر داد و عنوان کرد که میزان بارندگی استان در سال گذشته، 96 درصد نسبت به میانگین بلندمدت (25 سال) و 81 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. بر همین اساس 54 درصد مساحت این استان درگیر خشک‌سالی شدید، 35 درصد خشک‌سالی متوسط و 11 درصد خشک‌سالی بسیار شدید است. حال در سال 97 مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر از مقابله با خشک‌سالی 19 ساله با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری می‌دهد.

محمدحسن غلامی عنوان کرد 95 درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی به وجود 11 هزار و 740 منبع آبی در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد شش هزار و 652 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه و مابقی چشمه هستند.

غلامی افزود: رودخانه دائم در خراسان جنوبی وجود ندارد اما حدود پنج درصد آب استان از طریق رودخانه‌های فصلی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور به‌ویژه خشک‌سالی‌های 19 ساله خراسان جنوبی گفت: در این شرایط اجرای سامانه‌های آبیاری نوین گامی مؤثر برای مصرف آب در بخش کشاورزی است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت‌فشار چهار هزار و 400 مترمکعب و آبیاری کم‌فشار دو هزار و 500 مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

غلامی به اجرای آبیاری تحت‌فشار مزرعه شوکت‌آباد بیرجند اشاره کرد و گفت: با اجرای سامانه آبیاری در این مزرعه سالانه حدود 350 هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت‌فشار در 100 هکتار از اراضی شوکت‌آباد اجرا شده است اظهار کرد: از این میزان 50 هکتار آبیاری بارانی، 30 هکتار آبیاری قطره‌ای و 20 هکتار نوار تیپ اجرا شده است.

غلامی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 9 میلیارد و 110 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از این رقم شش میلیارد ریال اعتبار بلاعوض دولتی و سه میلیارد و 110 میلیون ریال سهم خودیاری بوده است.

وی گفت: مزرعه شوکت‌آباد جزو اراضی اوقاف است که آب از قنات تا استخر لوله‌گذاری شده است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: قنات شوکت‌آباد با دبی 38 لیتر در ثانیه آب و EC (هدایت الکتریکی) یک هزار و 730 میکروموس بر ثانیه بوده که وارد استخر دومنظوره‌ای با ظرفیت 30 میلیون مترمکعب شده و از آنجا وارد سامانه فیلتراسیون و سپس به 100 هکتار از اراضی و باغ‌ها منتقل می‌شود.

غلامی گفت: با اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار در این مزرعه از 38 لیتر بر ثانیه دبی قنات حدود 13 لیتر بر ثانیه صرفه‌جویی آب داریم که سبب افزایش بازدهی آبیاری و کارایی مصرف آب می‌شود.

وی تصریح کرد: 60 درصد آب‌های استان دارای ای. سی بالای پنج هزار و 40 درصد زیر پنج هزار هستند که در بحث قنوات این موضوع برعکس است.

غلامی گفت: استان خراسان جنوبی سال گذشته در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه نهم را بین 32 سازمان جهاد کشاورزی کشور کسب کرد.

وی افزود: امسال نیز طبق گزارش رسیده از وزارت جهاد کشاورزی، رتبه خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سوم اعلام شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید