Iranian Agriculture News Agency

علیرضا نوروزیان در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

سنجاب ایرانی در قزوین مشکل‌آفرین شد

ایانا-قزوین : کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث ایجاد خسارت به محصولات این باغ‌ها می‌شود.

سنجاب ایرانی در قزوین مشکل‌آفرین شد

ایانا - قزوین: علیرضا نوروزیان گفت: طی چند سال اخیر به دلیل مناسب بودن شرایط زیستی برای برخی گونه‌های جانوری، جمعیت سنجاب در باغستان‌ها به‌شدت افزایش یافته که مشکلاتی را برای باغداران استان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ورود گونه‌های جانوری به هر منطقه، اثرات مخربی بر زیستگاه‌ها بر جای می‌گذارد، اظهار کرد: یکی از این‌گونه‌های جانوری سنجاب ایرانی است که در اثر رهاسازی توسط برخی افراد در اراضی کشاورزی و باغی استان باعث شده تا باغستان سنتی با چالشی زیست‌محیطی روبه‌رو شود که نتیجه آن، آسیب به مزارع به‌ویژه باغ‌های منطقه شده است.

نوروزیان به خصوصیات و ویژگی‌های این‌گونه جانوری اشاره کرد و گفت: سنجاب حیوانی نیمه‌اهلی و گیاهخوار است که توانایی فوق‌العاده‌ای در بالا رفتن از درختان دارد و از میوه‌ها و دانه‌هایی مانند پسته، فندق، گردو و بادام تغذیه می‌کند.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه باغداران باغستان سنتی قزوین از وجود این‌گونه جانوری در باغ‌ها اظهار گلایه و نارضایتی دارند، گفت: این‌گونه جانوری با جنگل‌های بلوط زاگرس سازگاری دارد و در استان قزوین برای تغذیه خود از محصولات پسته، بادام، فندق، گردو و میوه‌ها استفاده می‌کند که باعث بروز خسارت و صدمات جبران‌ناپذیری به باغ‌های سنتی شده است.

نوروزیان تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خریدوفروش سنجاب در سطح کشور، متأسفانه عده‌ای سودجو اقدام به فروش سنجاب می‌کنند و با توجه به مشکلات نگهداری این‌گونه جانوری، عده‌ای آن را در باغستان سنتی رهاسازی کرده و سنجاب‌ها شروع به تولید مثل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم حضور پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و جغد افزایش جمعیت سنجاب در باغستان نگران‌کننده شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: به همین جهت اداره کل محیط‌زیست، شهرداری قزوین و دستگاه‌های مربوطه استان می‌توانند ضمن پایش دائم زیستگاه‌ها، برنامه‌هایی را برای مبارزه بیولوژیک و کنترل جمعیت سنجاب ایرانی در باغستان‌های سنتی قزوین داشته باشد.

نوروزیان اضافه کرد: همچنین اداره کل محیط‌زیست استان در جهت جمع‌آوری صید زنده این‌گونه جانوری تحت حمایت، تدابیر لازم را بیندیشند تا ضمن حمایت، از انقراض این‌گونه جانوری منحصربه‌فرد جلوگیری شود.

این مقام مسئول همچنین از شهروندان استان قزوین خواست تا از رهاسازی هرگونه جانوری در زیستگاه‌های طبیعی، باغ‌ها و اراضی کشاورزی بدون مشورت کارشناسان محیط‌زیست به‌صورت جدی خودداری کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید