Iranian Agriculture News Agency

مهدی مقدری در گفت‌وگو با ایانا:

افتتاح پارک بدون چمن

فضای سبز اصفهان کمتر از استانداردها است

ایانا-اصفهان : عضو شورای شهر اصفهان از تلاش شهرداری اصفهان برای مقابله با خشک‌سالی بی‌سابقه در کشور می‌گوید.

افتتاح پارک بدون چمن

با توجه به اهمیت فضای سبز و تأثیر آن در ارتقای کیفیت فضاهای شهری و بهبود جنبه‌های زیست‌محیطی، مطالعه درباره وضعیت فضاهای سبز شهری در سال‌های اخیر موردتوجه شهر سازان و کارشناسان محیط‌زیست قرار گرفته است. امری که با توجه به وضعیت خشک‌سالی کشور پیش از پیش جنبه استراتژیک به خود می‌گیرد. در حال حاضر با توجه به وضعیت کاهش سطح آب کشور، شاهد چالش بین برخی از کارشناسان مبنی بر تغییر نحوه ایجاد فضای سبز هستیم؛ به‌طوری‌که برخی از شهرها اقدام به کاشت سبزی‌خوردن به‌جای چمن کرده‌اند.

در این باره عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به خشک‌سالی بی‌سابقه در کشور می‌گوید: باید واقعیت را پذیرفت که منابع آبی کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده است که باید با توجه به این واقعیت برای بخش فضای سبز شهری برنامه‌ریزی کرد.

مهدی مقدری افزود: اخیراً در سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان برنامه اصلاحی در جهت کاشت گیاهان مقاوم به خشک‌سالی و چمن‌های کم آب‌شده است؛ به‌طوری‌که در این راستا، پارکی در شمال غرب اصفهان بدون چمن افتتاح شد تا مردم بحران آب را بیشتر درک کنند.

وی درباره غرقابی کردن درختان اصفهان عنوان کرد: چندین هزار درخت کهن‌سال در اصفهان وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت قطره‌ای آبیاری کرد؛ بنابراین نیاز است برای رسیدن آب به ریشه‌های عمیق آن این درختان را غرق آبی کرد؛ اما با این وجود میزان آبیاری درختان بسیار کاهش پیدا کرده که این امر در سال‌های اخیر باعث خشک شدن برخی از درختان شده است.

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه سرانه فضای سبز به دو دسته اکولوژیک و غیراکولوژیک تقسیم می‌شود، گفت: میزان اکولوژیک اصفهان 25 مترمربع و سرانه فضای سبز که در اختیار شهرداری است، 16.5 متر می‌شود. همچنین فضای سبز تفرجگاهی 3.2 مترمربع بوده که بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است اما این رقم طبق استاندارد جهانی فضای سبز باید 12 تا 17 متر باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصفهان یک شهری صنعتی بود و در محاصره صنایع آلوده‌کننده مثل کارخانه فولاد، پتروشیمی، سنگ و... قرار دارد؛ طبق نظر کارشناسان باید سرانه اکولوژیک و غیراکولوژیک آن 45 مترمربع باشد تا بتوان آلودگی ایجادشده را خنثی کرد.

وی درباره میزان تغییرات سرانه فضای سبز اصفهان گفت: بررسی‌های موجود نشان می‌دهد که سرانه اکولوژیک شهر اصفهان کاهش‌یافته است که عمده دلایل آن را می‌توان در ساخت‌وسازها و تخریب باغچه‌های منازل یا تغییر میزان فضای سبز ادارات را عنوان کرد.

وی عنوان کرد فضای سبز شهرداری در یک دهه گذشته بدون تغییر و ثابت مانده است.

مقدری عنوان کرد بر اساس نظریه سازمان ملل سرانه فضای سبز شهری باید 20 تا 25 متر باشد این در صورتی است که فضای سبز اصفهان 16.5 است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید