Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت مرغداری‌های آلوده اشتهارد؛

طیوری که معدوم شدند و مرغدارانی که بلاتکلیف هستند...

ایانا-البرز : چندی پیش از سوی سازمان دامپزشکی استان البرز اعلام شد که 40 هزار مرغ تخم‌گذار شهرستان اشتهارد به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مبتلا شدند. این اولین بار نیست که خبر آلودگی مرغداری‌های اشتهارد مطرح می‌شود. خبری که مرغداران اشتهارد را در زمان جوجه‌ریزی نگران کرده است.

طیوری که معدوم شدند و مرغدارانی که بلاتکلیف هستند...

طی سال گذشته بر اثر بروز بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، تعداد 62 واحد مرغداری در حوزه استان البرز با بیماری درگیر و تعداد چهار میلیون 273 هزار و 898 قطعه طیور (مرغ تخم‌گذار، پولت، مرغ مادر گوشتی و بوقلمون) معدوم شدند. این آمار را فرهاد مشیر غفاری مدیر بهبود تولیدات دامی استان البرز در اختیار ایانا قرار داده است.

ملامحمدی، یکی از صاحبان مرغداری اشتهارد که در آبان‌ماه سال 96 حدود 90 هزار مرغ‌ تخم‌گذار او به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای مرغی معدوم شدند، درباره آن اتفاق به ایانا می‌گوید سال 96 به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان یک میلیارد 400 میلیون به مرغداری‌اش خسارت وارد شده است، اما میزان خسارت پرداخت شده بسیار ناچیز بوده است و سازمان دامپزشکی استان 12 میلیون 900 هزار تومان و سازمان بیمه 402 میلیون تومان پرداخت کرده است.

او  بعد از شنیدن شیوه آلودگی مجدد منطقه اشتهارد، با ابراز نگرانی می‌گوید: به دلیل ترس از ابتلای مجدد به آنفلوآنزا مجبور هستیم فعالیت جوجه‌ریزی را با دو ماه تأخیر انجام دهیم که این امر نیز ازلحاظ اقتصادی به ضرر ماست.

مدیرعامل مرغداری تخم‌گذار صبا اشتهارد با بیان اینکه آموزش‌های لازم از سوی سازمان دامپزشکی داده‌شده است، گفت: با وجود رعایت بهداشت بازهم حضور پرندگان مهاجر آلوده، مرغداری‌ها را تهدید می‌کند. ضمن اینکه کمک‌های دولت به بخش مرغداری ناچیز بوده  و ضررهای ما را جبران نکرده است.

 یکی دیگر از صاحبان مرغداری‌های آلوده که بیش از 800 میلیون خسارت‌دیده است به ایانا می‌گوید: با پیگیری‌های بسیار، هنوز موفق به دریافت مبلغ بیمه نشده‌ام و نامه‌نگاری‌ها در بروکراسی اداری باقی مانده است.

احسان حسینی با گلایه از عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مسئولان کشتارگاه‌های استان البرز عنوان می‌کند: کشتارگاه‌ها باید در فاصله دورتر از مرغداری‌ها احداث شود تا ضریب آلودگی کاهش یابد. متأسفانه این شرایط برای کشتارگاه‌های استان البرز رعایت نشده و هیچ نظارتی بر ورود و خروج مرغ‌ها انجام نمی‌شود، به نحوی که برخی از افراد مرغ‌های بدون مجوز و قاچاق را بدون نظارت برای کشتار به آنجا می‌برند.

این مرغدار در ادامه گفت: در مهر و آبان‌ماه سال گذشته پس از انتشار خبری مبنی بر آلودگی مرغداری‌های خارج از استان، عده‌ای از افراد، شبانه مرغ‌های خود را برای کشتار به استان البرز منتقل کردند و این موضوع یکی از عمده دلایل آلودگی استان البرز است.

با این حال مدیرکل دامپزشکی استان البرز، این ادعاها را تکذیب می‌کند و معتقد است نظارت کامل بر نحوه کشتار مرغداری‌ها صورت می‌گیرد.

علی‌اصغر شریفی یکی از دلیل آلودگی استان البرز را تراکم پیش از حد مرغ در سطح استان می‌داند و می‌گوید: دلایلی همچون تردد پیش از حد در این استان به دلیل وجود جاده و راه‌های اصلی بسیار، هم‌جوار بودن با استان‌های شمالی، استفاده از کودها در مزارع کشاورزی و حضور پرندگان مهاجر باعث شده این استان درگیر آنفلوآنزای مرغی شود.

وی حضور افراد سودجو در این صنعت را از دیگر دلایل انتشار این بیماری دانست و گفت: برخی از مرغداری‌ها به محض آلودگی مرغ‌ها آن‌ها را به‌طور غیرمجاز خارج می‌کنند.

شریفی در پاسخ خبرنگار ایانا مبنی بر عدم‌حمایت دولت از مرغداری‌های زیان‌دیده، می‌گوید سازمان دامپزشکی برای جبران ضرر نهاده، تخم‌مرغ و کارتون مرغداری‌های آلوده، پول پرداخت کرده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید