Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت کشاورزی استان کرمانشاه بعد از زلزله

زلزله خجالت‌زده کشاورزان سرپل ذهاب شد

ایانا-کارتون: بخشی از زمین‌های کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب پس از زلزله دستخوش تغییرات شد. بااین‌حال تلاش‌ها برای برگشتن به اوضاع عادی ادامه دارد.

زلزله خجالت‌زده کشاورزان سرپل ذهاب شد

 بلاهای طبیعی واژه آشنایی برای مردم ایران است؛ چراکه هرساله بخشی از این سرزمین پهناور درگیر یکی از ناملایمات طبیعت می‌شود. یک شهر می‌لرزد و شهر دیگر زیر هجوم سیل غرق می‌شود.

شامگاه یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه سال گذشته بود که خبر زلزله ۷.۳ ریشتر، قلب عده زیادی را لرزاند. خبر از دست دادن اعضای خانواده در ساعت اولیه زلزله، پرتشنج‌ترین لحظه‌ها را به دل مردم کرمانشاه آورد. بررسی‌های روزهای اولیه بعد از زلزله، نشان داد خسارت‌های بسیاری به بخش دام‌پروری و مزرعه پرورش ماهی استان وارد شده است. حال پنج ماه از آن روز می‌گذرد، اما آثار زلزله همچنان پابرجاست.

نعمت غلامی یکی از کشاورزان شهرستان پل ذهاب است و هرساله با فروش گوجه‌سبز امرار معاش می‌کند، اما امسال محصولاتش بسیار کاهش پیدا کرده، او از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کند و به ایانا می‌گوید: پس از زلزله محصولات باغ من به یک‌دهم کاهش پیدا کرده و بخشی از درختان باغ خشک شده است.

او که صاحب یک هکتار زمین است می‌گوید: بعد از زلزله به خاطر ریزش سنگ از کوه، نهرها پر و جوی‌ها تخریب شدند که این مسئله مانع از آبیاری باغ‌ها شد، اما در حال حاضر مسئولان در حال لایروبی نهرها هستند.

این کشاورز کرمانشاهی به دیررس شدن گوجه‌سبزها در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: زلزله باعث شد ریشه‌ها درون خاک تکان بخورند و این امر وضعیت درختان را تحت تأثیر قرار داد.

او با ابراز ناراحتی از ادعای پرداخت تسهیلات عنوان کرد تا الآن هیچ‌گونه تسهیلاتی به من داده نشده است.

قادری، یکی دیگر از ساکنان شهرستان سرپل ذهاب است. او سال‌هاست که در مزارع، کارگری می‌کند؛ ولی امسال به دلیل مشکلات زلزله مجبور است در کار ساختمانی فعالیت کند. او به ایانا می‌گوید: کار کشاورزی بسیار کم شده و کشاورزان به خاطر کاهش محصولاتشان ترجیح می‌دهند خودشان کار کنند.

مهرنوش ناصری، کارشناس زراعت شهرستان سرپل ذهاب دراین‌باره به ایانا می‌گوید: پس از زلزله بخشی از نیروی انسانی به سمت فعالیت‌های ساخت‌وساز رفتند و این امر باعث کاهش نیروی کار شده است. این موضوع همراه با جو روانی و مشکلات عدیده‌ای که پس از زلزله در این شهرستان اتفاق افتاد، در بحث کشاورزی متأثر بود.

ناصری به دهستان بهشیوه پاطاق، پیران و کلاهمال اشاره کرد و گفت: متأسفانه درختان و کانال‌های این روستا به دلیل ریزش سنگ آسیب جدی دیده‌اند و مردم این روستا که در سال گذشته با فروش گوجه‌سبز کسب درآمد می‌کردند؛ به دلیل کاهش درآمد با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

کشت رایگان برای ۵۰۰ هکتار از زمین‌های سرپل ذهاب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب نیز ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت آب‌وخاک استان بلافاصله پس از زلزله به‌وسیله بیل مکانیکی، کانال‌های آبیاری لایروبی و حفاری شد تا از خشک شدن باغ‌ها جلوگیری شود. همچنین در یک رشته دیگر از کانال‌های آبیاری در روستای پبران کار لایروبی و حفاری کانال هنوز ادامه دارد و برای جلوگیری از خشک شدن باغ‌ها آب‌رسانی به‌وسیله لوله انجام می‌شود.

مجتبی حسینی، از پرداخت تسهیلات به صاحبان باغ‌ها خبر داد و اظهار کرد: جهت بازسازی، ترمیم و احیاء باغ‌های خسارت‌دیده ناشی از زلزله تسهیلات با نرخ سود کم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب نیز به شکست و چند تیکه شدن زمین، پس از زلزله اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ هکتار از زمین‌های زراعی دچار آسیب شدند که این امر کار کشاورزی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و در حال حاضر در پیگیری حل این مشکل هستم.

مجتبی حسینی، از حضور هشت دستگاه تراکتور خیرین روستای کهریز الهیه کرمانشاه برای کمک به کشاورزان سرپل ذهاب خبر داد و گفت: کار کشت روی ۵۰۰ هکتار گندم در سطح پنج روستا از این شهرستان به‌صورت رایگان انجام شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کار کشت محصولات در این شهرستان به‌موقع انجام‌شده است، عنوان کرد: تمامی محصولات به‌موقع سم‌پاشی و کوددهی شده‌اند؛ از این لحاظ کشاورزان مشکلی ندارند.

بر اساس این گزارش، عمده محصولات کشاورزی شهرستان گندم آبی و دیم، جو دیم، ذرت، نخود دیم و محصولات جالیزی ازقبیل گوجه‌فرنگی خیار و همچنین سیب‌زمینی، چغندر پاییزه و کلزا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید