Iranian Agriculture News Agency

در راستای پروژه مشترک ایران و سیمیت؛

جهاد کشاورزی خوزستان میزبان اعضاء مرکز بین‌المللی سیمیت بود

حضور رئیس برنامه جهانی گندم در خوزستان

ایانا-فارس : کشاورزی حفاظتی و افزایش محصول گندم، اهداف اصلی پروژه مشترک ایران و سیمیت عنوان شد.

جهاد کشاورزی خوزستان میزبان اعضاء مرکز بین‌المللی سیمیت بود

هانس جواخیم براون رئیس برنامه جهانی گندم، ماهش کمار گاتالا آگرونومیست ارشد مرکز بین‌المللی تحقیقات سیمیت، محمدرضا جلال کمالی، بهنژادگر گندم و رئیس دفتر مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم سیمیت در ایران، طی سفر به خوزستان از مزارع گندم در شمال و جنوب استان دیدن و با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت‌وگو کردند.

رئیس دفتر مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم سیمیت در ایران گفت: پروژه مشترک ایران و سیمیت به‌منظور افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری نظام‌های زراعی گندم بنیان در ایران است.

محمدرضا جلال کمالی با بیان اینکه این پروژه بین وزارت جهاد کشاورزی و مرکز بین‌المللی سیمیت در سال 1395 به امضا رسیده است و شامل دو بخش اصلی به‌نژادی گندم و کشاورزی حفاظتی است، افزود: عرصه کار نظام گندم‌های دیم و آبی است. گندم آبی در مناطق جنوب ایران بیشتر کشت می‌شود و سایت اصلی آن در خوزستان و مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد است.

وی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی ازجمله اهداف این پروژه است که با اجرای پلتفرم‌های نوآوری برای مدیریت مزرعه با توجه به نظام‌های زراعی غالب هر منطقه مدنظر خواهد بود.

جلال کمالی با بیان اینکه در پایان این پروژه قرار است عملکرد گندم آبی بهاره در مناطق جنوب ایران به میزان یک تن در هکتار افزایش یابد افزود: چالش کار در جنوب خوزستان به دلیل محدودیت‌های محیطی مانند شوری آب‌وخاک، کمبود آب گرما و ریزگردها بیشتر خواهد بود.

وی یکی دیگر از اهداف اصلی این طرح را معرفی تکنولوژی‌های جدید در زمینه تولید ارقام گندم مناسب و مدیریت مزرعه برای شرایط تولید گندم در منطقه عنوان کرد و گفت: برای کشاورزی حفاظتی نیاز به دستگاه‌های مناسب است و قطعاً در این پروژه دستگاه‌های مکانیزاسیون امتحان شده در دیگر نقاط دنیا استفاده خواهد شد و بدون تأیید عملکرد مطلوب تحویل کشاورز داده نخواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این دیدار گفت: اولویت پروژه باید با مناطقی باشد که با وجود پتانسیل‌های خوب به دلیل مشکلاتی که خارج از اختیار کشاورز است تاکنون از نتیجه خوبی برخوردار نبوده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز اظهار کرد: ارتباط با کشاورزان حوزه، گفتگو در مراحل اجرایی، استمرار جلسات با حضور مرکز تحقیقات و کارشناسان اجرایی و آماده‌سازی فضا در موفقیت این پروژه سهم بهسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید