Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد؛

تجهیز 80 درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم نوین آبیاری

کشت‌های نشایی و نواری از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی

ایانا-زنجان : مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تجهیز 80 درصدی اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم نوین آبیاری در سال 95 و نیمه سال 96 خبر داد.

تجهیز 80 درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم نوین آبیاری

محمدحسن غلامی به خشک‌سالی 18 ساله در این استان اشاره کرد و گفت: بحث آب یک موضوع مهم بوده و تنها معطوف به سازمان آب یا وزارت نیرو نمی‌شود و هر اداره، نهاد یا سازمان در حد خود سهمی در این امر دارد که جهاد کشاورزی در طی چند سال اخیر توانسته با ایده‌های به‌روز و به‌صرفه در بخش آب کشاورزی این موضوع را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در امر کشت‌های گلخانه‌ای بسیار موفق عمل شده و در بیشتر شهرستان‌های استان، کشت گلخانه‌ای جایگزین دیگر کشت‌ها شده است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از نکته‌های کلیدی این نوع کشت‌ها مصرف بسیار کم و اندک آب است؛ بنابراین با توصیه‌هایی که سازمان در سال‌های گذشته به کشاورزان داشته و با واگذاری تسهیلات با نرخ سود پایین، کشاورزان را تشویق کرده که از این نوع کشت‌ها استفاده کنند.

غلامی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان در سال 95 و نیمه سال 96 بیش از 80 درصد اراضی کشاورزی را به سیستم نوین آبیاری تحت‌فشار مجهز کرده است، تصریح کرد: در این طرح در هر هکتار ۴۴۰ هزار مترمکعب صرفه‌جویی در آب شده است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در اعتبارات سال 95، ۴۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی داشته‌ایم.

غلامی بیان کرد: کشت‌های بهاره را تعطیل کرده‌ایم و به سمت کشت‌های پاییزه رفته‌ایم، در این روش حداقل حدود 22 درصد صرفه‌جویی داشته‌ایم.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در بخش کشت‌های بهاره مصرفی آب بسیار بالا است و در این شرایط بحرانی قابل‌قبول نیست.

 

کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی

غلامی، کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست و افزود: در طی سال‌های گذشته این کشت‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی شهرستان بیرجند در سال 95 بیشترین کشت‌های نشایی انجام شده است، ادامه داد: در خراسان جنوبی 50 هکتار کشت گلخانه‌ای داریم.

غلامی با اشاره به اینکه تنها با همراهی مردم و به‌خصوص فعالان در حوزه کشاورزی می‌توانیم به تکنیک‌های مدرن و به‌روز کشاورزی برسیم، تصریح کرد: امروز در کشور بیش از 43 درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها با یک مدیریت صحیح و مدبرانه این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید