Iranian Agriculture News Agency

با اجرای سیستم گرمایشی خورشیدی

صرفه‌جویی 75 درصدی در هزینه سوخت دامداری‌های فارس

پشتیبانی ۶۰ درصدی در فصول سرد

ایانا-کرمان : با اجرای سیستم گرمایشی خورشیدی جهت تأمین آب مصرفی گاوداری‌ها تا بیش از 75 درصد در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

صرفه‌جویی 75 درصدی در هزینه سوخت دامداری‌های فارس

رئیس دفتر فن‌آوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از اجرای طرح پایلوت جایگزینی «سیستم گرمایشی خورشیدی» با سوخت فسیلی در یک گاوداری صنعتی، در شهرستان پاسارگاد خبر داد.

حسین صحراییان جهرمی با بیان اینکه در گاوداری‌های شیری جهت شستشوی شیردوش‌ها، سالن شیردوشی گاوداری و گاو نیاز به آب گرم است و این سوخت از گازوییل تأمین می‌شود، گفت: در سیستم خورشیدی پنل‌ها برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی به‌جای آبگرمکن قرار داده شده و بدون نیاز به سوخت فسیلی، آب گرم در مخازن ذخیره می‌شود که حتی در مواقع ابری تا سه روز می‌توان آب گرم را نگهداری کرد.

او تصریح کرد: سرمایه‌گذاری اولیه جهت اجرای سیستم گرمایشی خورشیدی بعد از گذشت چند سال و به دلیل صرفه‌جویی، مستهلک و از آن به بعد سود سرمایه‌گذاری شروع خواهد شد، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات این سیستم‌ها بسیار پایین است و طول عمر سامانه‌های استاندارد و با کیفیت فنی بالا تا 30 سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه استان فارس در اجرای سیستم گرمایشی خورشیدی جهت تأمین آب مصرفی گاوداری‌ها پیشگام شده است. افزود: استان فارس، بهترین شرایط جغرافیایی بالقوه ازنظر تأمین انرژی خورشیدی در کشور را دارا است و در صورت طراحی مناسب و دقیق سیستم‌های خورشیدی، امکان تأمین 100 درصدی نیاز آب گرم مصرفی در فصول گرم تابستان و تعطیلی کامل موتورخانه و حداقل پشتیبانی 60 درصدی در فصول سرد وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در استان فارس در سال 1396، جهت تولید 586 هزار تن شیر، میزان 24 میلیون لیتر گازوییل نیاز بود که هزینه تأمین این حجم سوخت برای دامداران با وجود تخصیص یارانه دولتی، مبلغ 120 میلیارد تومان می‌شد؛ اما اجرای سیستم گرمایشی خورشیدی صرفه‌جویی 75 درصدی در هزینه را به دنبال دارد. با مصرف سوخت فسیلی، مقادیر بالایی از گاز CO2 و SO2 آزاد می‌شود که با اجرای این طرح آسیب‌های زیست‌محیطی به حداقل می‌رسد.

بر اساس این گزارش: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل، طراحی سیستم خورشیدی برای واحدهای صنعتی استان در برنامه کاری قرار گرفته که با اجرای آن، کاهش هزینه تولید برای دولت، جلوگیری از خروج ارز، کاهش وابستگی و درنهایت بهبود شرایط زیست‌محیطی و رسیدن به استاندارد جهانی را به دنبال دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید