Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی عنوان کرد:

نظارت بر استحصال 61 هزار تن گوشت

کشتارها با نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی انجام شد

ایانا-ایلام : مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از نظارت‌های مستمر بازرسان بهداشتی بر نحوه استحصال گوشت قرمز و سفید مرغی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان خبر داد.

نظارت بر استحصال 61 هزار تن گوشت

کامیار داهیم گفت: در سال گذشته بازرسان بهداشتی بر استحصال شش هزار و 668 تن گوشت قرمز و 55 هزار و 565 تن گوشت سفید در کشتارگاه‌های دام و طیور استان نظارت داشتند.

داهیم افزود: یکی از وظایف اصلی دامپزشکی نظارت بر مراحل تولید و عرضه فرآورده خام دامی است تا گوشت باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.

وی به اهمیت حوزه دامپزشکی در سلامت جامعه اشاره کرد و ادامه داد: بخش مهمی از ارتقای سلامت و بهداشت جامعه، با تأمین فرآورده‌های دامی و لبنی سالم تحقق می‌یابد. تمامی فرآورده‌های استحصال‌شده در کشتارگاه‌های سطح استان پس از کنترل‌های لازم توسط بازرسان بهداشتی، مجاز به عرضه در بازار مصرف هستند.

داهیم با اشاره به کشتار 129 هزار و 879 رأس دام سبک و سنگین با نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام استان گفت: شش هزار و 668 تن گوشت قرمز در 12 ماهه سال 96 در کشتارگاه‌های دام استان استحصال شده است که مقدار 25 هزار کیلوگرم گوشت قرمز به دلیل وجود برخی بیماری‌های انگلی و لاغری دام در محل کشتارگاه دام ضبط و معدوم‌سازی شده است.

وی همچنین اضافه کرد: طی 12 ماهه سال 96 تعداد 27 میلیون و 922 هزار و 281 قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور استان با نظارت‌های بازرسان بهداشتی کشتار شد که منجر به استحصال مقدار 55 هزار و 565 تن گوشت سفید شده است.

وی افزود: از این تعداد، 302 هزار و 370 قطعه طیور غیرقابل‌مصرف تشخیص و توسط بازرسان این اداره کل ضبط و معدوم‌سازی شده است.

داهیم عنوان کرد: در جهت اقدامات کنترلی و نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خادم دامی و حفظ سلامت شهروندان، توسط اکیپ‌های کنترل بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان، تعداد 86 هزار و 850 نوبت بازدید بهداشتی از مراکز مختلف تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده خامی دامی از قبیل کشتارگاه‌های دام و طیور، فروشگاه‌های گوشت قرمز و سفید، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و کبابی‌های داخل شهر و بین جاده‌ای، کارگاه‌های بسته‌بندی و فروشگاه‌های مواد خام دامی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: درنتیجه این نظارت‌ها و بازرسی‌ها مقدار 113 هزار و 951 کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و غیرقابل‌مصرف انسانی از مراکز عرضه و توزیع در سطح استان در سال 96 ضبط، معدوم‌سازی و از چرخه مصرف خارج شده است.

این مسئول از کلیه شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی درباره فرآورده‌های خام دامی اعم از عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و فاقد هویت، کشتار غیرمجاز، حمل‌ونقل انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده‌های فاقد هویت و غیرمجاز ازجمله فاقد تاریخ تولید، انقضا و کد ردیابی دامپزشکی مراتب را با شماره ‌تلفن‌ 1512 سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی اطلاع داده تا برخورد قانونی لازم در این زمینه صورت گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید