Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/سمنان

25 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان سمنان اجرا شد

معاون مدیرآب‌وخاک و مسئول آبیاری تحت‌فشار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: از ابتدای سال 71 تاکنون 25 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان اجراشده است.

25 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان سمنان اجرا شد

معاون مدیرآب‌وخاک و مسئول آبیاری تحت‌فشار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: از ابتدای سال 71 تاکنون 25 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان اجراشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا از استان سمنان، سید کیانوش عمادی با اشاره به‌ضرورت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان اظهار کرد: باهدف صرفه‌جویی در منابع آبی استان و همچنین افزایش کمی و کیفی محصولات توسعه این سیستم‌ها در سطح اراضی استان در دست اجرا است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 6 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار برنامه‌ریزی شده و در دست اجرا است.

معاون مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای توسعه آبیاری تحت‌فشار در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 500 هکتار دیگر از اراضی استان این سیستم‌های اجرا شده و در دست اجرا افزوده شده و این میزان به 6 هزار و 500 هکتار ارتقاء یابد.

عمادی آبیاری قطره‌ای و آبیاری بارانی را دو روش مهم آبیاری تحت‌فشار عنوان کرد و افزود: آبیاری قطره‌ای نیز خود به دو صورت «نواری برای کشت‌های زراعی و زیرسطحی و رو سطحی برای باغات» انجام می‌شود و آبیاری بارانی شامل «کلاسیک، ویل موو، سنتر پیوت و دستگاه لینیر» است.

وی اشاره به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و به‌تبع سازمان جهاد کشاورزی استان برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای برای هر هکتار 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت‌شده است.

مسئول آبیاری تحت‌فشار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های «لینیر و سنترپیوت» نیز به ازای هر هکتار 84 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت شد.

وی گفت: برای اجرای سایر طرح‌های آبیاری بارانی به ازای اجرای هر هکتار سیستم 64 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به بهره‌برداران متقاضی اجرای این طرح‌ها پرداخت‌شده است.

معاون مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امسال یک روش آبیاری کم‌فشار به طرح‌های آبیاری تحت‌فشار اضافه‌شده است تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها نیز به ازای هر هکتار 44 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید