Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/ خوزستان

کم‌آبی همچنان گریبانگیر کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در صورت ادامه کم آبی کشاورزان خوزستان دچار خسارات سنگین خواهند شد.

کم‌آبی همچنان گریبانگیر کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در صورت ادامه کم آبی کشاورزان خوزستان دچار خسارات سنگین خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در خصوص تأمین آب برای کشت های پاییزه و تغییر الگوی کشت در استان گفت: سالانه در دو نوبت جهت برنامه ریزی برای کشت های پاییزه و تابستانه در شهریور ماه و اردیبهشت ماه با سازمان آب و برق هماهنگی های لازم صورت می گیرد.

کیخسرو چنگلوایی افزود: در سال جاری نیز سطوح زیر کشت به تفکیک رودخانه ها، شهرستان ها نوع کشت مشخص شد.

وی با بیان اینکه امسال با خشکسالی بی سابقه در 60 سال اخیر مواجه شدیم وضعیت آب را در 4 حوزه بحرانی دانست و اظهار کرد: 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به جای سه تا چهار نوبت، تاکنون فقط یک نوبت آبرسانی شده اند و در حوزه خیرآباد و مارون 35 هزار هکتار کاملاً خشک شده اند.

چنگلوایی ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود در کشت بهاره نیز دچار خسارت خواهیم شد و احتمال اینکه در بهار و تابستان فقط کشت های دامی داشته باشیم بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه بیشتر کشاورزان استان شغل دوم ندارند و در صورت ادامه این وضعیت دچار ضرر می شوند تصریح کرد: باید به فکر معیشت این قشر از جامعه بود که هم خسارت نکاشت آن ها در نظر گرفته شود و هم برنامه ریزی برای جلوگیری از آسیب به این بخش صورت بگیرد.

چنگلوایی در ادامه در خصوص تغییر الگوی کشت در استان با توجه به وضع موجود گفت: ارتقاء راندمان آب، پوشش انهار سنتی، استفاده از سیستم های آبیاری نوین، تحویل آب به صورت حجمی به بهره برداران از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده جهت عبور از سد کم آبی در استان است. حدیث چاروسایی خبرنگار ایانا در اهواز

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید