Iranian Agriculture News Agency

خبر فوری: اختصاصی ایانا/اهواز

بزودی جشن خوداتکایی در تولید ماشین آلات کشاورزی گرفته می‌شود

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در اهواز گفت: ۹۹ درصد از ادوات خاک ورزی، ۹۰ درصد برداشت کشور و بیش از ۹۴ درصد از تراکتورهای مورد استفاده تولید داخلی هستند و در ۵ تا ۱۰ درصد از بخش ماشین آلات کشاورزی نیازمند به واردات هستیم.

بزودی جشن خوداتکایی در تولید ماشین آلات کشاورزی گرفته می‌شود

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در اهواز گفت: ۹۹ درصد از ادوات خاک ورزی ، ۹۰ درصد برداشت کشور و بیش از ۹۴ درصد از تراکتورهای مورد استفاده تولید داخلی هستند و در ۵ تا ۱۰ درصد از بخش ماشین آلات کشاورزی نیازمند به واردات هستیم.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در اهواز گفت: از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تا کنون ماهانه بیش از یکصد میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون سرمایه گذاری شده است که 80 درصد آن تسهیلات و 20 درصد آورده شخصی بوده است.

کامبیز عباسی افزود: در این مدت 90 هزار دستگاه تراکتور وارد عرصه های کشاورزی شده و 30 درصد از ناوگان ماشین آلات کشاورزی نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشور صورت پذیرفته است، عنوان کرد: خوزستان در کمتر از 10 ماه در سال 96 در حوزه ماشین آلات کشاورزی بیش از 53 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده، در دولت های قبل میانگین سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون در کل کشور در بهترین حالت کمتر از 200 میلیارد تومان به صورت ناپایدار بود؛ این در حالیست که دولت یازدهم و دوازدهم این رقم سرمایه گذاری به میانگین 1200 تا 1500 میلیارد تومان سالانه و به صورت پایدار رسیده است.

عباسی ادامه داد: برای سال های آینده بسته های مختلفی در راستای توسعه فناوری های نوین و ماشین آلات در نظر گرفته شده است که از جمله آن ها پرداخت وام هایی با نرخ کمتر از 4، 6 و 10 درصد است و برآورد اولیه بدست آمده 770 میلیارد تومان می شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش ماشین آلات کشاورزی در برخی از حوزه ها به خود اتکایی رسیده ایم اظهار کرد: کماکان در بخش فناوری های نوین نیازمند واردات هستیم و اگر به شبکه جهانی متصل نباشیم در کمیت و کیفیت، اثرات منفی را شاهد خواهیم بود.

کامبیز عباسی افزود: 99 درصد از ادوات خاک ورزی ، 90 درصد برداشت کشور و بیش از 94 درصد از تراکتورهای مورد استفاده تولید داخلی هستند و در 5 تا 10 درصد از بخش ماشین آلات کشاورزی نیازمند به واردات هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون 1.62 اسب بخار در هکتار است که این میزان در دولت های قبلی بین 1 تا1.1 بوده است گفت: این افزایش سبب بالا بردن تولید محصولات، خوداتکایی در حوزه گندم و چغندر شده است.

عباسی یکی از مشکلات موجود در بخش مکانیزاسیون را برداشته شدن ارز مبادله ای عنوان کرد و افزود: وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بازگشت مجدد ارز مبادله ای تقاضای خود را با معاون اول رییس جمهور و معاون صنعت ، معدن و تجارت مطرح کرده است.

وی ادامه داد: سهم ارز مبادله ای 150 تا 200 میلیون دلار است که اگر اصلاح نشود روند توسعه فناوری های نوین با مشکل مواجه خواهد شد و باعث افزایش قیمت حدود 30 درصدی در بخش ماشین آلات نوین خواهیم بود.

عباسی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر 200 واحد فعال در حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی در بخش های مختلف دام، طیور، جنگل مراتع، گیاهان دارویی و گلخانه ها داریم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون به 2.1 اسب بخار برسد.

وی توسعه حفاظتی کشاورزی را یکی از راهکارهای مناسب برای مشکلات آب و هوایی خوزستان و مکانیزاسیون را عامل مدیریت نهاده ها دانست و افزود: در حوزه مکانیزاسیون استاندارد سازی اهمیت ویژه ای دارد طوریکه سالانه یک هزار استاندارد سازی در زمینه ادوات و ماشین آلات در کشور صورت می گیرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در پایان با بیان اینکه جایگاه ماشین آلات کشاورزی در حوزه صنعت رعایت نشده است و باید 100 پله ارتقا پیدا کنیم تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه صنعت کشور دفتر مشخصی در حوزه مکانیزاسیون وجود ندارد و تمام تولی گری حوزه صنعت به واسطه کشاورزان بر دوش وزارت جهاد کشاورزی است این در حالی است که 30 میلیون خودرو و 10 میلیون موتور سیکلت و تنها 460 هزار تراکتور در سطح کشور وجود دارد که این نشان دهنده یک جامعه محدود ولی بسیار اثرگذار در امنیت غذایی کشور است.

حدیث چاروسایی خبرنگار ایانا در اهواز

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید