Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/ هرمزگان

همچنان در گندم خودکفا هستیم

با توجه به اجرای برنامه کاهش سطح کشت گندم در 4 سال گذشته در کشور و همچنین عدم بارندگی های مناسب در سالجاری، سیاست خود کفایی گندم در کشور استمرار خواهد داشت.

همچنان در گندم خودکفا هستیم

با توجه به اجرای برنامه کاهش سطح کشت گندم در 4 سال گذشته در کشور و همچنین عدم بارندگی های مناسب در سالجاری، سیاست خود کفایی گندم در کشور استمرار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایانا در هرمزگان، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس اطلاعاتی که از وضعیت کشت گندم در کشور داریم هیچگونه نگرانی بابت وارد شدن خدشه به خودکفایی گندم نداریم.

عباس کشاورز در جمع مدیران جهاد کشاورزی و شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی در بندرعباس افزود : امسال 2 میلیون هکتار گندم آبی و نزدیک به 3 میلیون و 800 هزار هکتار گندم دیم در کشور کشت می شود.

وی خاطر نشان کرد : پیش بینی می شود امسال 12.5میلیون تن گندم درکشور تولید شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هنوز نرخ تضمینی گندم از سوی دولت اعلام نشده است، بیان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اعلام شود تا کشاورزان در آینده با مشکل مواجه نشوند.

کشاورز در بخشی از سخنان خود با اشاره به توسعه کشت کلزا در کشور اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول کلزا در کشور نسبت به سال قبل 2 برابر شده و پیش بینی می شود امسال قریب به 360 هزار تن محصول کلزا تولید شود.

این مقام مسئول ادامه داد : با برآورد هایی که من از وضعیت کلزا در کشور دارم پیش بینی می کنم در سال آینده به خود کفایی خواهیم رسید.

کشاورز اذعان کرد: کشور ظرفیت بالایی برای تولید محصول کلزا دارد و باید از این ظرفیت برای تامین دانه های روغنی مورد نیاز کشور بیش از پیش بهره برد.

فعالیت بیش از انتظار هرمزگانی‌ها در تولید گندم

با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی در هرمزگان، این استان در تولید گندم بیش از انتظار کار کرده است .

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سطح زیرکشت گندم در هرمزگان 12هزار هکتار برنامه ریزی شده که پیش بینی می شود حدود 55 هزار تن محصول تولید شود که با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی کاری بیش از انتظار صورت گرفته است .

عباس کشاورز در حاشیه بازدید از مزارع شهرستان بندرعباس افزود: اگر کشت گندم در هرمزگان را با استان هایی همچون خوزستان که دارای 12 سد آبی و دشت های وسیع و گلستان مقایسه کنیم، کشاورزان هرمزگانی با توجه به شرایط اقلیمی جهش خوبی در تولید گندم داشته اند.

وی تصریح کرد : یکی از ویژگی های استان هرمزگان در بحث مدیریت آب، بهره گیری مناسب از شبکه های آبیاری نوین درکشت گندم و کلزا است.

کشاورز با بیان اینکه کشت کلزا در این استان از جهش خوبی برخوردار بوده است اظهار کرد : با برنامه ریزی های مناسب شاهد کشت 2 برابری کلزا در این استان هستیم .

وی ادامه داد: امسال 2 هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان زیرکشت محصول کلزا قرار گرفته است و پیش بینی می شود از این سطح 4 هزار و 500 تن محصول برداشت شود.

کشاورز خاطر نشان کرد: علاوه بر کشت گندم وکلزا هرمزگان در تولید محصولات سبزی وصیفی در کشور پیشتاز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید