Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در 4000 هکتار از اراضی کشاورزی قم

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قم از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در چهارهزار و 249 هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال 95 خبر داد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قم از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در چهارهزار و 249 هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال 95 خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اسدالله مرتضوی با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری گفت: اقدامات بسیار خوبی طی سه سال گذشته درباره اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قم انجام شده که افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته داشته است.

وی بیان کرد: در سال 93 تنها در 823 هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است که این میزان در سال 94 به یک‌هزار و 50 هکتار رسیده و در سال 95 حدود چهارهزار و 249 هکتار از اراضی کشاورزی استان قم تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزایش چشمگیر اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قم را ناشی از تغییر فرهنگ مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و افزود: در حال حاضر کشاورزان استان به‌دنبال اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در مزارع و باغ‌های خود هستند.

مرتضوی عنوان کرد: در راستای بهینه‌سازی مصرف آب نسبت به لوله‌گذاری اراضی کشاورزی نیز اقدامات بسیار خوبی با مشارکت کشاورزان انجام گرفته که در این راستا در سال 93 بیش از 19 کیلومتر از اراضی کشاورزی استان لوله‌گذاری شده که این میزان در سال 94 به بیش از 51 کیلومتر رسیده و در سال 95 بیش از 52 کیلومتر لوله‌گذاری در اراضی کشاورزی استان قم انجام شده است.

وی به احداث کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار نیز اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه احداث کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار نیز در سال 93 حدود دو کیلومتر احداث کانال و پوشش انهار داشته‌ایم و این میزان در سال 94 به یک کیلومتر رسید، اما در سال 95 حدود پنج کیلومتر احداث کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار در استان قم انجام شده است.

مرتضوی تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی کشاورزی استان را یکی دیگر از اقدامات این مدیریت در راستای بهینه‌سازی مصرف آب دانست و تأکید کرد: در این راستا در سال 93 حدود 235 هکتار از اراضی کشاورزی استان قم تسطیح و تجهیز شدند که این رقم در سال 94 به 440 هکتار رسیده و در سال 95 نیز بیش از 530 هکتار از اراضی کشاورزی استان تسطیح، تجهیز و نوسازی شدند.

وی یادآور شد: در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی قم در سال 93 حدود 5.4 کیلومتر احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی در اراضی پایاب سد 15 خرداد قم انجام شده که این میزان در سال 94 به بیش از 11 کیلومتر رسید و در سال 95 چیزی در حدود 5.14 کیلومتر ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پایان درباره احیا و مرمت قنات‌های استان اظهار کرد: از سال 93 تا سال 95 تعداد 150رشته قنات مرمت و لایروبی شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید