Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

تأثیر خشکسالی بر شیوع آفات گیاهی در کشور

با توجه به خشکسالی‌های اخیر، ۱۰ استان کشور درگیر آفت کرم خراط هستند.

تأثیر خشکسالی بر شیوع آفات گیاهی در کشور

با توجه به خشکسالی‌های اخیر، ۱۰ استان کشور درگیر آفت کرم خراط هستند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه خشکسالی بحثی ملی است، گفت: خشکسالی باعث طغیان آفات در کشور شده است، که برای کنترل آن به‌ویژه در استان‌های درگیر، اعتبارات تخصیصی بیشتر از سایر استان‌هاست.

محمدعلی باغستانی‌میبدی افزود: سازمان حفظ نباتات تنها درگیر آفتی مثل کرم خراط نیست و در هر منطقه‌ای درگیر نوعی آفت هستیم.

وی بیان کرد: در پی خشکسالی در بحث اعتبارات برای کنترل آفات، پروژه ملی تهیه و به ستاد بحران ارسال شده است، اما با توجه به وقوع زلزله، کار تخصیص اعتبارات از ستاد بحران کشور کند شده است.

باغستانی‌میبدی با بیان اینکه بحران خشکسالی و وجود آفت‌ها کمتر از زلزله نیست، ادامه داد: خالی شدن روستاها با توجه به پیامدهای آن، ازجمله بحران‌های مهم کشور است برای این منظور قول تأمین اعتبارات برای خرید سم و سم‌پاش را گرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: از آنجا که این سازمان، متولی بحث اعتبارات بحران نیست، اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از ستاد بحران کشور تأمین اعتبار کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به خشکسالی چندین ساله در خراسان جنوبی، از مدیران حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در مدیریت آفاتی نظیر کرم خراط و زنگ جارویی زرشک تقدیر کرد و یادآور شد: در خراسان جنوبی طبق آمار حداقل در سطح ۵۰۰ هکتار آلودگی وجود داشته که این امر توسعه نیافته و آفت مدیریت شده است.

باغستانی‌میبدی با بیان اینکه در زمینه محصولات جایگزین هم اقدامات شایسته‌ای در استان خراسان جنوبی انجام شده است، تأکید کرد: کشت نشاء چغندرقند، کلزا و خارشتر ازجمله این اقدام‌ها است که حتی استان‌هایی مثل کرمان و اصفهان بذر خارشتر مورد نیاز را از این استان تهیه می‌کنند.

وی در پایان با توجه به افتتاح واحد قرنطینه در منطقه ویژه اقتصادی که روز گذشته صورت گرفته بود، خاطرنشان ساخت: منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند یک محل مناسب برای ترانزیت کالا باشد و در حوزه قرنطینه هم این منطقه می‌تواند بسیار فعال و پویا عمل کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید