Iranian Agriculture News Agency

رشد بیش از 100 درصدی صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رشد بیش از 100 درصدی صادرات سیب درختی در استان در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد بیش از 100 درصدی صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رشد بیش از 100 درصدی صادرات سیب درختی در استان در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم‌زاده با بیان اینکه روند صادرات سیب در استان در سال جاری مطلوب است و همچنان ادامه دارد، گفت: از ابتدای فصل برداشت سیب در استان تاکنون حدود ۵۰ هزارتن سیب درختی به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، هندوستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی بیان کرد: این استان به‌طور متوسط سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب درختی تولیدی و قطب نخست کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در آذربایجان غربی هم‌اکنون یک‌سوم کل سیب کشور تولید می‌شود و هرچند کشت سیب در تمامی شهرهای استان صورت می‌گیرد، اما بیشترین آمار سطح و تولید سیب به ترتیب شامل شهرستان‌های ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده، مهاباد و میاندوآب است.

کریم‌زاده ظرفیت سردخانه‌های نگهداری سیب درختی در استان را بالای 850 هزار تن دانست و تأکید کرد: در حال حاضر ۲۸۳ واحد سردخانه نگهداری میوه در استان وجود دارد که همه ساله ۸۵ درصد از ظرفیت آنها پر می‌شود و امسال نیز 700 هزار تن سیب درختی در سطح سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده بود که 50 هزار تن آن به کشورهای همسایه صادر شده است.

کریم‌زاده سطح کل باغ‌های سیب استان را ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار برشمرد و ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۲۰ تن سیب درختی در استان تولید شود.

وی با بیان اینکه از کل سطح باغ‌های سیب درختی حدود ۵۳ هزار و ۸۸ هکتار بارور است، عنوان کرد: هفت‌هزار و ۳۸۲ هکتار از باغ‌ها نیز در حال حاضر غیربارور است. ۵۰ درصد از ارقام سیب‌های تولید استان زرد و ۴۵ درصد گلدن است و پنج درصد باقیمانده نیز ارقام خارجی شامل رداستار، فوجی، دلبار استیوال و نیز ارقاوم بومی تابستانه است.

کریم‌زاده با بیان اینکه ۱۹ واحد تولید کنستانتره در استان فعال است، یادآور شد: این واحدهای تولیدی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۷۰ و با جذب ۵۸۰ هزار تن مواد خام در استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از ۵۸۰ هزار تن مواد خام 6۵ درصد آن را سیب تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۷۷ تا ۴۲۰ هزارتن ظرفیت کارخانه‌های تولید کنتسانتره در استان در زمینه جذب سیب صنعتی فعال است.

شهریار حیدری، مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی نیز با اشاره به خرید تضمینی بیش از 93 درصد سیب درختی صنعتی کشور از باغداران استان، گفت: از 15 شهریور ماه خرید سیب صنعتی به‌صورت تضمینی از طریق سازمان تعاون روستایی استان آغاز شده بود و تا 30 آبان ادامه داشت که امسال از حدود 43 هزار تن سیب صنعتی خریداری شده در کل کشور، 40 هزار تن از این میزان خرید مربوط به استان آذربایجان غربی است.

وی با بیان اینکه سیب درختی صنعتی از طریق شبکه‌های تعاون روستایی استان و به‌صورت کیسه‌های نایلونی و توری 20 کیلویی بهداشتی از باغداران خریداری می‌شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه این محصول در سال‌های گذشته به قیمت خیلی ناچیز از باغداران خریداری می‌شد، امسال اجرای طرح خرید تضمینی سیب صنعتی علاوه بر افزایش اشتغال‌زایی و فعال‌سازی واحدهای صنایع تبدیلی در فصل خرید این محصول در ارتقای سطح درآمد باغداران نیز تأثیر بسزایی داشت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید