Iranian Agriculture News Agency

انتخاب یک زن دانش‌آموخته کشاورزی به مدیریت پارک ائل‌گلی در تبریز

مسوولیت پارک ائل گلی در تبریز به یک زن کارشناس کشاورزی، کارشناس ارشد مدیریت شهری و دکتری مدیریت استراتژیک واگذار شد.

انتخاب یک زن دانش‌آموخته کشاورزی به مدیریت پارک ائل‌گلی در تبریز

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

خبر در ظاهر فقط یک جمله است: "سارا آقابالازاده به عنوان سرپرست پارک ائل گلی تبریز معرفی شد." خبری که شاید در نگاه نخست برای آن ها که به تبریز و پارک ائل گلی سفر نکرده باشند، فقط یک معنا را به ذهن متبادر کند و آن سپردن امور مدیریتی یک پارک به بانویی تبریزی است و بس!" اما در واقع این واگذاری، صرفا سپردن یک مسوولیت به زن در شهر بزرگی مانند تبریز و خبری که حامیان سپردن عرصه های مدیریتی به زنان را خشنود می کند، نیست؛ بلکه بانوی برگزیده این مسوولیت، دانش آموخته کارشناسی کشاورزی، کارشناس ارشد مدیریت شهری و دکتری مدیریت استراتژیک است.

تاریخچه ائل گلی

ائل گلی تا پیش از روی‌کارآمدن صفویان، بزرگ ترین منبع ذخیرهٔ آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازهٔ تهران و تپلی‌باغ بوده‌ است.

در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌های موجود در محوطهٔ داخلی دریاچهٔ فعلی خالی شده و دیواره‌ای سنگی به دور آن کشیده شد.

در دوران قاجار در پیرامون استخر ائل گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد. ائل گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود.

سید باقر کاضمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در
محوطهٔ این گردشگاه به انجام رسانید. در مرکز استخر ائل گلی، عمارت کلاه‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به کاخ ائل گلی مشهور است.

این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال ۱۳۴۶ تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد.


عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ ائل گلی که به کاخ ائل گلی شهرت دارد،
امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد


عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ ائل گلی که به کاخ ائل گلی شهرت دارد، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد.

کاخ ائل گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌ است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده‌ است.

دریاچهٔ ائل گلی با ۵٫۵ هکتار وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. نام این دریاچه پیش از انقلاب، «شاه‌گلی» بود که پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 خورشیدی به ایل‌گلی (دریاچه مردم) تغییر نام داده‌ است. اگرچه بهروز خاماچی، یکی از پژوهشگران تاریخ و فرهنگ آذربایجان و دانش آموخته تاریخ و جغرافیا در کتاب شهر من تبریز، صفحهٔ ۱۴۷ مطرح کرده است: کلمه «شاه» در این جا به معنی شخص شاه نبوده و به معنی «بزرگ و با عظمت» است.

با احداث هتل پارس ایل گلی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده‌ است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید