Iranian Agriculture News Agency

تعریف حقابه بر اساس آبیاری مدرن در حوضه دریاچه ارومیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حقابه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه بر اساس برآورد مصرف سامانه های نوین آبیاری تعیین می شود.

تعریف حقابه بر اساس آبیاری مدرن در حوضه دریاچه ارومیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حقابه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه بر اساس برآورد مصرف سامانه های نوین آبیاری تعیین می شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، ایوب ایرانی فام با اشاره به هدف گذاری کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: اصلاح حقابه و جلوگیری از اضافه برداشت در کنار توسعه آبیاری نوین، تغییر و اصلاح الگوی کشت از راهکارهای اساسی در راستای تحقق این هدف است.

وی از کشت 250 هکتار زعفران و 450 هکتار پسته در اراضی حوضه دریاچه ارومیه به عنوان کشت جایگزین محصولات با مصرف آب بالا همچون سبزی و صیفی، پیاز و هندوانه خبرداد و گفت: در صورت متعادل نگهداشتن قیمت محصولات کشاورزی در سال های مختلف، برنامه تغییر الگوی کشت با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

ایرانی فام با اشاره به اینکه کشت کلزا به عنوان یکی از دانه های روغنی با مصرف آب کم از چند سال گذشته در اراضی حوضه دریاچه ارومیه شروع شده است، خاطرنشان کرد: توسعه کشت این محصول در راستای رفع وابستگی به واردات روغن رویکرد دولت در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص ارقام موجود قبلی محدودیت زمانی کشت داشته و حساس به سرما و از نظر بهره وری هم مناسب نبودند گفت: بر این اساس با امضای تفاهم نامه ای استفاده از فناوری و رقم های فرانسوی در دستور کار قرار گرفت.

ایرانی فام با اشاره به اینکه 17 رقم کلزا از فرانسه وارد و به صورت مقایسه ای در مزارع تحقیقاتی آزمایش شد، اظهارکرد: بیشتر این رقم ها از جمله اورالس و نپتون جواب دهی خوبی داشتند.

وی با اعلام اینکه در سال جاری 5 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت کلزا اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل محدود بودن تولید این محصول محدودیت های اقلیمی و تامین آب مورد نیاز در زمان کاشت می باشد.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات مکانیزه کلزا تامین شده و به عنوان مثال ریزدانه کار با 50 درصد قیمت به صورت یارانه ای در اختیار بهره برداران قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در کنار کوچک بودن مزارع کلزا در استان، محدودیت زمانی کشت تا پایان شهریور و قبل از بارندگی های مهرماه از چالش های توسعه کشت این محصول است.

مسئول کمیته بخش کشاورزی ستاد دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای یکی دیگر از ماموریت های بخش کشاورزی برای احیای دریاچه است، گفت: تا سال 93 در حدود 50.92 هکتار فضای گلخانه ای در استان ایجاد شده بود که در حال حاضر این سطح به بیش از 136 هکتار افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ایجاد 500 هکتار فضای گلخانه ای در استان هدف گذاری شده است، گفت: مجتمع های گلخانه ای ملکان و عجب شیر در مرحله واگذاری است.

ایرانی فام با اشاره به مزایای تولید گلخانه ای همچون مصون بودن از تنش های محیطی، افزایش بهره وری و اشتغال زایی مناسب، اظهارکرد: یکی از راه های اساسی پایداری تولید کشت گلخانه ای است.

وی در عین حال افزایش تولیدات گلخانه ای را نیازمند تامین بازار و برنامه ریزی برای صادرات دانست و گفت: با تولید تقاضا محور و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده بخش هم ارتقا خواهد یافت.

گفتنی است برنامه احیای دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار دولت قرار گرفت و 26 برنامه برای دستگاه های مختلف تعیین شد که تغییر الگوی کشت، مطالعه و اجرای سامانه نوین آبیاری، مطالعه و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهشکی و تهیه نقشه کاداستر از ماموریت های بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید